یکتاپرستیِ زرتشت و ثنویت در الهیاتِ مغان
... در آغاز امر بهموجب یسنای سیام ، اهورامزدا جهان را بیافرید و سپس عدهای از بدکاران از روی قصد و آگاهی و شعور ، بدی را برگزیدند و به انگرمینو پیوستند و بدینطریق شرّ و بدی پیدا شد . بنابراین بهموجب گاثاها ، اهریمن خالق جهان بدی و پلیدی نیست و این مسأله در اوستای متأخر ، بهویژه وندیداد ، قانوننامهی مغان ، پیدا شد و اهریمن در برابر اهورامزدا خالق جهان شرّ معرفی گردید . بهطوریکه در بخشهای پیشین گذشت ، اساس ثنویت از مغان بود که اهورامزدا را خالق اصل نیکی و اهریمن را آفرینندهی اصل بدی معرفی کردند .
[...]
از نظرگاه زرتشت ، اهورامزدا خدای یگانه معرفی شده و جز او در 'گاثاها' از هیچ خدای دیگری یاد نشده است . اما درنظر هخامنشیان این مطلب بهصورتی دیگر جلوهگر شده . هرچند تعظیم و اهمیت فوقالعادهای برای اهورامزدا قائل شدهاند ، با اینحال خدای یگانه نیست . ...
آئین مغان ( هاشم رضی )
- ۰۲/۰۲/۲۴