aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

آلن فانت که تهیه‌ کننده‌ی برنامه‌ی دوربین مخفی در تلویزیون آمریکا است ، از کسانی است که به اندازه‌ی یک روانشناس به مطالعه و مشاهده‌ی رفتار مردم می‌پردازد . یکبار وقتی از وی پرسیده شد که از تماشای مردم چه چیزی آموخته است ، وی پاسخ داد : "بدترین چیزی که من بارها و بارها در مردم می‌بینم این است که مردم را به چه آسانی می‌توان به پیروی از هر صاحبِ اقتداری وادار کرد ، حتی با کوچکترین نشانه‌ای از وجود چنین اقتداری ." او سپس موردی را نقل می‌کند که علامتی در کنار اتوبانِ منتهی به دِله‌ویر قرار داد که روی آن نوشته شده بود : "امروز دله‌ویر تعطیل است ." فکر می‌کنید واکنش رانندگان وسایط نقلیه چه بود ؟ هیچکس سؤال نکرد که چطور ممکن است یک ایالت تعطیل باشد ! بلکه می‌پرسیدند : آیا جرسی باز است ؟!!
روانشناسی اجتماعی ( یوسف کریمی )


♧سؤال درباره‌ی اصطلاح "مأمورم و معذور" است ؛ که افراد را به اطاعت کورکورانه وامی‌دارد ، تا مرز آدمکشی و حتی آدمسوزی و ...

  • Zed.em

... و به‌گفته‌ی ویکتور هوگو : "در این جهان چیزی قوی‌تر از اندیشه‌ای که زمان آن فرا رسیده باشد وجود ندارد ‌." این عبارت بازتابی است از نظریه‌ی روح زمان یا جبرگرایی اجتماعی .
روانشناسی اجتماعی ( یوسف کریمی )

  • Zed.em

... در معرفی روانشناسی اجتماعی گفتیم که گروه بر رفتار فرد تأثیری تعیین‌کننده دارد . اشاره کردیم که فرد در گروه شخصیت دیگری پیدا می‌کند که با شخصیت او وقتی تنها است متفاوت است . به‌عنوان مثال تحقیقات جدید نشان‌دهنده‌ی آن است که برخلاف تصور عمومی که معتقدند تصمیم‌های گروهی محافظه‌کارانه‌تر و عاقلانه‌تر است ، گروه‌ها تصمیم‌های افراطی‌تر می‌گیرند . معنی این عبارت آن است که مثلاً اگر از یک هیأت داوران بخواهیم که به‌طور انفرادی نظر خود را در مورد محکومیت یک متهم اعلام کنند تصمیم آنان معتدل‌تر خواهد بود تا وقتی از آنان خواسته شود که به‌طور گروهی تصمیم بگیرند . این نوع تصمیم‌گیری که در روانشناسی اجتماعی به آن تغییر ریسکی یا مخاطره‌آمیز می‌گویند ، به‌خوبی منعکس‌ کننده‌ی تأثیر گروه بر تصمیم‌های فردی است ؛ زیرا فرد وقتی در جمع قرار می‌گیرد از مزایای گمنامی استفاده می‌کند و احساس خطر کمتری دارد تا وقتی که لازم است به تنهایی تصمیم‌گیری کرده ، مجبور باشد مخاطرات احتمالی تصمیم خود را تحمل کند . درواقع در درون گروه نوعی پخش شدن مسئولیت روی می‌دهد که فشار مسئولیت فردی را بر دوش اعضای گروه تاحدودی کاهش می‌دهد و همین امتیاز به شخص جرأت بیشتری در گرفتن تصمیم‌های حادتر می‌بخشد .
روانشناسی اجتماعی ( یوسف کریمی )

  • Zed.em

... به‌عنوان مثال هاولند و سی‌یرز (۱۹۴۰) این فرضیه را که ناکامی منجر به پرخاشگری می‌شود ، مورد بررسی قرار دادند . آنها رابطه‌ی بین قیمت پنبه در مناطق جنوبی آمریکا و تعداد لینچ° کردن سیاه‌پوستان به‌وسیله‌ی سفیدپوستان را در سال‌های بین ۱۸۸۲ تا ۱۹۳۰ بررسی کردند و نشان دادند که هر سالی که نرخ پنبه کاهش پیدا کرده (که به معنی خرابی وضع اقتصادی و در نتیجه ناکامی صاحبانِ مزارع پنبه بود) تعداد سیاه‌پوستان لینچ شده افزایش پیدا کرده بود .
روانشناسی اجتماعی ( یوسف کریمی )


°lynch : قتل به‌دست اوباش

  • Zed.em

اتوکلاین‌ برگ (۱۹۵۴) روانشناسیِ اجتماعی را علم مطالعه‌ی رفتار فرد در وضع گروهی تعریف کرده است و آلپورت (۱۹۲۴) تعریف زیر را برای آن عرضه کرده است :
"با جزئی استثنائات ، روانشناسانِ اجتماعی رشته‌ی خود را کوششی می‌دانند برای فهم و تبیین این مطلب که افکار ، احساسات یا رفتار افراد چگونه تحت‌تأثیر حضور واقعی ، تصوری یا تلویحی دیگران قرار می‌گیرد."
به بیان ساده‌تر ، روانشناسی اجتماعی اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد ، یا رفتار فرد را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد . روشن است که تأثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین فرد با دیگران است ؛ بنابراین ، به تعریف دیگر ، روانشناسی اجتماعی به‌عنوان علم مطالعه‌ی رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه‌ی تعامل انسان‌ها شناخته می‌شود .
روانشناسی اجتماعی ( یوسف کریمی )

  • Zed.em