aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

دین و سازمان اجتماعی آریایی‌ها

شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۱۹ ق.ظ

[ژرژ] دومزیل جهت شناخت راستین دین و نظام و سازمان اجتماعی آریایی‌ها ، به‌مقایسه‌ی اساطیر دینی و نظام اجتماعی‌شان می‌پردازد . وی بر آن است که ساختمان دین و نظام دستگاه خدایان این جوامع درواقع انعکاسی است از اوضاع اجتماعی و نظام طبقاتی آنان ؛ و همان شیوه و نظامی را که در ساختمان طبقات اجتماعی خود داشته‌اند به روابط فیمابین خدایان خود با همان مقیدات و اصول منتقل کرده‌اند .
در اینجا اشاره به قدیمی‌ترین اثر مکتوبی که در یک سنگ‌نبشته از سده‌ی چهاردهم پیش از میلاد پیدا شده می‌شود . این قرارداد و پیمانی است میان شاه قوم میتانی به‌نام متی‌وَزَه و شاه قوم هیتی به‌نام سوپی‌لولیومه . کتیبه‌ی موردنظر در بغازکوی ترکیه به‌دست آمده و در آن به‌نام خدایان هندو و ایرانی سوگند یاد شده است . پنج خدایی که نام‌شان در این کتیبه آمده عبارتند از : میثره ، وارونَه ، ایندرَ و دو ناسَتیَه (یا دو ایزد بامدادان) .
دومزیل در کار تطبیق این خدایان هندوایرانی با طبقات اجتماعی آریایی ، معتقد است که میثره و وارونه نشان ویژگی طبقه‌ی اول و جنبه‌ی خدایی و انسانی-شاهی ؛ یا طبقه‌ی روحانی است که شهریاری نیز در ید قدرت‌شان بوده‌ است . ایندرَ نیز نمودار طبقه‌ی جنگاور و دو ناسَتیه نمودار طبقه‌ی کشاورز-پیشه‌ور می‌باشند . وی بر آن است که هندوایرانیان و می‌توان گفت علی‌الاصول مردم بر پایه و مبنای الگوی سازمان‌های طبقاتی اجتماع خود ، نظامات دینی را پدید آوردند . میترا در آئین هندوایرانی ، نشانی از شهریاری و قدرت شاهی در روی زمین است . در دین زرتشت به‌جای میترا وُهومَنه (بهمن) قرار گرفته . ورونه در آئین هندوایرانی ، نشانی از طبقه‌ی روحانی که جنبه‌ی (شاه-کاهن) را دربر دارد به‌روی زمین و در نظام طبقاتی است که ویژگی عدالت و حکمت را دارد و در دین زرتشت به‌جای ورونه اَشَه قرار گرفته . ایندر نیز در آئین هندوایرانی نشان طبقه‌ی جنگاور است با ویژگی جنگ و حراست و محافظت که در دین زرتشتی به‌جای او خشَترَه (شهریور) آمده است . ناستیه‌ها ، یا دو خدای توأمان نشان طبقه‌ی کشاورز-پیشه‌ور با ویژگی نعمت و فراوانی و آسایش می‌باشند که در دین زرتشتی به‌جای آنان سپِنتَه‌آرمَئی‌تی ، هَئوروَتات و اَمِرِتات (سپندارمذ ، خرداد ، امرداد) قرار گرفته‌اند .
این‌جاست که در تثلیث خدایان برابر با سنگ‌نبشته‌های هخامنشی ، چنین مقایسه‌ای پیش خواهد آمد . در این تثلیث اورمزدا با طبقه‌ی اول یا روحانیان و میترا با طبقه‌ی دوم یا جنگاوران و آناهیتا با طبقه‌ی سوم یا کشاورزان مربوط می‌شود . دومزیل دعای داریوش را که از خداوند می‌خواهد کشورش را از سپاه دشمن (اشاره به‌طبقه‌ی جنگاور : میترا) و خشکسالی (اشاره به‌طبقه‌ی کشاورز-پیشه‌ور : آناهیتا) و دروغ (اشاره‌ به‌طبقه‌ی اول یا شاه‌-کاهن : اورمزدا) نگاه دارد با نظام اجتماعی و نظر خود منطبق می‌سازد . [...]
وی برآن است که رنگ‌هایی نیز ویژه‌ی هریک از این طبقات و بالتبع ویژه‌ی خدایان سه‌گانه بوده است . رنگ سفید ویژه‌ی طبقه‌ی اول یا روحانیون (به اشاره‌ی بند ۱۲۶ در یشت دهم توجه شود) و رنگ سرخ نماینده‌ی طبقه‌ی دوم یا جنگاوران و رنگ سبز یا آبی نشان طبقه‌ی سوم یا کشاورزان-پیشه‌وران می‌شود . ...
آئین مغان ( هاشم رضی )

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی