توتمیسم
بدینسان ، بر اساس نظریهای که در اینجا ارائه شد ، هر جا توتمیسم هست و هر جا به کُشتن و دوباره زنده کردن نورسیدگان [نوزادان] تظاهر میشود ، در آنجا نهفقط این باور هست یا بوده است که احتمال دارد روح برای همیشه در چیزی در خارج ، مثل حیوان ، نبات یا هر چیز دیگری ، ذخیره شود ؛ بلکه اینکار عملاً صورت میگیرد . اگر این سؤال مطرح شود که چرا مردم میخواهند جان و زندکی خود را در خارج از بدنشان [در وجود حیوان یا گیاهی که توتم آنها است] قرار دهند ، پاسخ فقط این میتواند باشد که درست مثل غول در قصهها که تصور میکنند اگر چنین کنند بهتر از آن است که آنرا با خود داشته باشند [اشاره به قصههای جنوپری است که غولها اغلب جانشان را در یک گوی بلورین ، معروف به شیشهی عمر ، یا تخم در جایی مثل بدن یک حیوان یا جانور پنهان میکردند و اینطوری کشتن اونها برای قهرمانهای داستان سخت میشد] یا مردم که پولشان را در بانک پسانداز میکنند و با خود حمل نمیکنند . دیدهایم که در موارد خطرناک روح یا جان را گاهی موقتاً در جای امنی پنهان میکنند تا خطر رفع شود . اما نهادهایی چون توتمیسم فقط برای موارد خاصِ خطرناک پیشبینی نشدهاند ؛ این نهادها نظامهایی هستند که همه یا حداقل همهی موجودات ذکور در مرحلهی معینی از زندگی باید به آن وارد شوند . حالا این مرحلهی خاص که پاگشایی در ضمن آن صورت میگیرد همیشه دورهی بلوغ است و این میرساند خطری که توتمیسم و نظامهای مشابه درصدد دفع آن هستند بهگمان آنها تا دورهی بلوغ جنسی پیشامد نمیکند . درواقع ، بهنظر آنها خطر در رابطهی دو جنس مخالف است که در اینجا پدید میآید . با ملاحظهی بسیاری نکتهها و موارد موجود بهآسانی میتوان ثابت کرد که بهنظر انسان بدوی رابطهی جنسی با خطرات و مهلکههای بسیار جدّی همراه است اما ماهیت دقیق این خطر هنوز مشخص و عیان نیست . میتوان امیدوار بود که با آشنایی بیشتر با نحوهی تفکر وحشیان بهمرور زمان ، بتوان این رازِ اساسی جامعهی بدوی را گشود و بدینوسیله نهفقط مبنای توتمیسم بلکه منشأ نظام ازدواج را دریافت .
شاخهی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )
- ۰۱/۰۳/۲۴