aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

جشنواره‌ی بابلی ساکایا

جمعه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۱۷ ق.ظ

وقتی از اروپا به‌غرب آسیا ، از یونان باستان به بابل باستان و سرزمین‌های تحت نفوذ بابل گذر می‌کنیم ، باز هم با جشنواره‌هایی مواجه می‌شویم که نزدیک‌ترین شباهت را با قدیم‌ترین شکل ساتورنالیای ایتالیایی دارند°. ... جشنواره‌ی ساکایا ... در بابل طی پنج‌روز از ماه لوس برگزار می‌شد و آغازش هفدهم آن ماه بود . در ضمنِ جشن ، همچون ساتورنالیا ارباب و برده جا عوض می‌کردند ، خادم دستور می‌داد و مخدوم فرمان می‌برد ؛ و در هر خانه‌ای یکی از خدمتکاران لباس شاهی در بر و ملقب به زوگانس ، بر اهل خانه فرمان می‌راند . علاوه‌براین همچنانکه در طرز اولیه‌ی ساتورنالیا مردی لباس شاه ساتورن در منصب ملوکانه را می‌پوشید و اجازه داشت که همه‌ی امیال و هوس‌هایش را عملی سازد و سپس کشته می‌شد ، در جشن ساکایا نیز زندانی محکوم به مرگی که شاید عجالتاً لقب زوگانِس داشت ، به‌لباس شاه درمی‌آمد و اَدایِ فرمانروای مستبد را درمی‌آورد . با معشوقه‌های شاه درمی‌آمیخت و تا می‌خواست به‌عیش و عشرت و هرزگی و هوسرانی می‌پرداخت و البته سرانجام از همه‌ی امتیازات عاریه‌ای‌اش خلع می‌شد ، تازیانه می‌خورد و آنگاه به‌دار آویخته یا مصلوب می‌شد . از نوشته‌های استرابون درمی‌یابیم که این همتای آسیایی ساتورنالیا در آسیای صغیر هرجا که پرستش الهه‌ی ایرانیِ آناهیتا (Anaitis) رایج بود برگزار می‌شد . او جشن را چون شادخواری مربوط به باکوس وصف می‌کند که ضمنِ آن عیاشان خود را به‌صورت دروگران درمی‌آوردند و مرد و زن روز و شب باده می‌پیمودند و با هم می‌لاسیدند .
ازآنجا که پرستش آناهیتا ، گرچه منشأ ایرانی داشت ، ظاهراً سخت با عناصر خشن و ناهنجار درآمیخته است که از مذهب بابلی نشأت می‌گرفت ، می‌توان احتمالاً بین‌النهرین را خاستگاه اصلی جشن ساکایا دانست که از آنجا به سایر نقاط آسیای صغیر در سمت غرب گسترش یافته است . آن‌وقت بروسوس ، کاهن بابلی ، در کتاب نخستِ تاریخ بابل جشن ساکایا را به‌طور قابل‌قبولی با جشنواره‌ی بزرگ سالِ نوِ بابلی موسوم به زکموک ، زگموک ، زکموکو یا زگموکو یکی می‌داند که اخیراً از روی کتیبه‌ها با آن آشنا شدیم . سال بابلی از ماه نیسان در بهار شروع می‌شد که به‌نظر می‌رسد مقارن نیمه‌ی دوم ماه مارس و نیمه‌ی نخست ماه آوریل باشد . بدین‌سان جشنواره‌ی سال نو که دستکم یازده‌روزِ نخستِ نیسان را فرامی‌گرفت احتمالاً اعتدال بهاری را نیز شامل می‌شد . این جشن به‌افتخار مردوک یا مروداک ، خدای اصلی بابل برگزار می‌شد که معبدِ بزرگش ایساگیلاشهر را مرکز مذهبی مراسم و شعائر کرده بود ، زیرا باور این بود که در این فصل همه‌ی خدایان در اینجا به‌ریاستِ مردوک گرد می‌آمدند تا سرنوشت جهان را در سال جدید ، به‌خصوص سرنوشت حیات شاه را ، تعیین کنند . در این‌هنگام شاه بابل مجبور بود هر سال اقتدار ملوکانه‌ی خود را با چنگ زدن به دستان تمثال مردوک در معبد او تجدید کند ، گویی برای اینکه نشان دهد سلطنت خود را مستقیماً از آن خدا گرفته است و نمی‌توانست بدون یاری و اقتدار وی آن‌‌را بیش از یک‌سال حفظ کند . اگر خود را بدینگونه رسماً یک‌سال دیگر بر تخت تثبیت نمی‌کرد [با مردوک بیعت نمی‌کرد !!] سلطنتش دیگر مشروعیت نمی‌داشت . وقتی بابل به‌تصرف آشوریان درآمد ، پادشاهان آشور خود به بابل می‌آمدند و مراسم گرفتن دستان خداوند را به‌جا می‌آوردند تا با این عمل حق سلطنت خویش را که با زور شمشیر به‌دست آورده بودند بر خود مسجل کنند . ...
برهان جدید و نیرومندی در تأیید یکسان بودن این دو جشنواره با ارتباط موجود بین آن‌دو و جشن یهودی پوریم فراهم می‌شود قرائن متقنی هست که بگوییم پوریم برای یهودیان تا پس از تبعید و آوارگی ناشناخته بود و آنان درضمن اسارت‌شان در شرق آموختند که آن‌را برپا دارند . این جشن نخست در کتاب استر ذکر می‌شود که اکثر منتقدان آن‌را به قرن چهارم یا سوم پیش از میلاد نسبت می‌دهند و مسلماً نمی‌تواند قدیم‌تر از دوران شاهنشاهی ایران باشد زیرا صحنه‌ی داستان در شوش در دربار اخشورش (Ahasuerus) شاهنشاه ایران قرار دارد که نامش ظاهراً معادل عبری کوروش (Xerxes) است . اشاره‌ی بعدی به پوریم در کتاب دوم‌مکابیان صورت می‌گیرد که احتمالاً حدود آغاز عصر میلادی تحریر شده است . بدین‌سان در غیاب هر اشاره‌ای به پوریم در کتاب قدیم‌تر تورات به‌درستی می‌توان نتیجه گرفت که جشنواره در تاریخی نسبتاً مؤخر در بین یهودیان پدید آمده یا پذیرفته شده . همین نتیجه را خود کتاب استر که آشکارا برای توضیح منشأ جشن و ذکر انگیزه‌هایی برای برگزاری آن نوشته شد تأیید می‌کند . زیرا به‌گفته‌ی مؤلف کتاب این جشن به‌یادبود رهایی یهودیان از خطر بزرگی که آنان را در دوره‌ی حکومت کوروش در ایران تهدید می‌کرد پدید آمد . ... بررسی آن روایت و نحوه‌ی برگزاری عید این احتمال را پیش می‌آورد که پوریم بیش و کم شکل تغییریافته‌ای از جشن بابلی ساکایا یا زکموک بوده است . ... مؤلف رساله‌ای در تلمود این را قاعده‌ای قرار می‌دهد که در جشن پوریم هر یهودی‌ای باید چندان بنوشد که نتواند "لعنت بر هامان" و "رحمت بر مردخای" را از هم تمییز دهد ... نویسندگان قرن هفدهم تأکید دارند که در دو روز جشن و به‌خصوص در شب دومین روز یهودیان کاری جز سورچرانی و می‌گساری به‌حد افراط ، رقص و پایکوبی و بازی و آوازخواندن و دلشادی نمی‌کردند ، به‌خصوص چهره عوض می‌کردند ، زن و مرد به تعویض لباس می‌پرداختند و با همین ریخت چون دیوانگان به بی‌بند و باری رو می‌کردند و قوانین موسی را علناً زیر پا می‌نهادند که به‌صراحت ممنوع می‌کند که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه به تن کند . ... بدین‌سان کلاً می‌توان گفت که پوریم همیشه نوعی ساتورنالیا بوده است بنابراین خصلت آن با ساکایا آنگونه که استرابون شرح داده است ، تطبیق می‌کند .
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )


°بسیاری از مردمان هرسال دوره‌ای را به بی‌بندوباری می‌گذرانند که در ضمن آن قید و بند معمولِ قاعده و قانون و اخلاق را کنار می‌گذارند و همگان خود را به خوشی و سرمستی بی‌حد و حصر می‌سپرند و شهوات نهان مفری برای بروز می‌یابند که در زندگی متین و مؤقرانه‌ی روزمزه هرگز ممکن نیست . اینگونه طغیانِ نیروهای دربندِ نهاد انسانی که غالباً به عیاشی‌های لگام‌گسیخته‌ی شهوت و جنایت راه می‌برد ، معمولاً در آخر سال رُخ می‌دهد ... امروزه‌ از میان این دوران بی‌بندوباری ، ساتورنالیا شناخته‌تر از همه است ، که در زبان‌های نوین نامش را به‌اینگونه مراسم داده است .این جشنواره‌ی مشهور در دسامبر ، آخرین ماهِ سالِ رُمی ، برگزار می‌شد و به‌اعتقادِ عامه ، گرامیداشتِ فرمانرواییِ پُر سرورِ کیوان ، خدای بذرافشانی و دامداری بود که مدت‌ها پیش در روی زمین به‌عنوان پادشاه عادل و نیکوکار ایتالیا زیسته و کوه‌نشینان وحشی و پراکنده را گرد هم آورده ، به آنها کشاورزی آموخته ، برایشان قانون آورده و با صلح و آرامش حکومت کرده بود . سلطنت او به‌عصر طلایی شهره بود ...

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی