aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

انتقال شرّ

سه شنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۴ ق.ظ

تدابیری که وحشی مکار و خودخواه بدان متوسل می‌شود تا خود را به‌قیمت درد و رنجِ همسایه‌اش آسوده سازد بسیار است و فقط نمونه‌های معدودی از آن میان می‌توان ذکر کرد . نخست باید دانست شرّی که انسان درصدد است خود را از آن رها سازد لازم نیست حتماً به انسانِ دیگری منتقل شود ، می‌توان آن‌را به‌حیوان یا شئ انتقال داد ، هرچند که درمورد اخیر آن شئ غالباً فقط وسیله‌ای برای انتقال شرّ به اولین کسی است که به آن دست می‌زند .
در بعضی از جزایر هندِ شرقی فکر می‌کنند که صرع را می‌توان با زدن برگِ درختان خاصی به‌صورت بیمار و سپس دور انداختن آن درمان کرد ؛ گمان می‌رود که بیماری با برگ از بدن بیمار بیرون می‌رود و زایل می‌شود . ...
مداوای اعراب برای رنج و درد عشق که سر به جنون و مالیخولیا بزند این است که ظرف آبی بر سر بیمار می‌گذارند و توی آن سرب مذاب می‌ریزند و سپس سرب را در جای بازی خاک می‌کنند ؛ به این‌ترتیب رنج و حرمان از تن بیمار به‌در می‌رود . بین میوتسه‌های چین وقتی پسر ارشد خانه به هفت‌سالگی برسد ، مراسمی موسوم به 'راندن شیطان' اجرا می‌شود ، پدر بادبادکی پوشالی درست می‌کند و در بیابان به‌باد می‌دهد تا همه‌ی شرّ و بدی را با خود ببرد . ...
این نمونه‌ها جنبه‌ی کاملاً سودمند انتقال شرّ را می‌نمایاند ؛ نشان می‌دهند که انسان چگونه بر آن است که با منتقل کردن درد و محنت‌اش به اشیای مادی به آسودگی دست یابد و سپس آن اشیاء را دور اندازد یا به‌صورتی درآورد که دیگر بی‌گزند باشند . با اینحال غالباً انتقال شرّ به اشیاء مادی فقط گامی است به‌سوی انداختن آن به‌دوش انسان زنده‌ی دیگر ؛ این جنبه‌ی تبهکارانه‌ی این انتقال است .
[...]
همچنین بعضی افراد گاهی با به‌جان خریدن شرّی که متوجه دیگران است نقش بلاگردان را ایفا می‌کنند . یک آئین کهن هندو نشان می‌دهد که چگونه مرض استسقاء از فرد مبتلا به فرد دیگری منتقل می‌شود ؛ خلیفه دو تن را پُشت به‌هم روی شاخه‌ای می‌نشاند ، روی بیمار به شرق و روی مرد سالم به غرب قرار می‌گیرد ، سپس در ظرفی نهاده بر سرِ بیمار جو شیری درست می‌کند و به آدم سالم می‌دهد که سر بکشد . به‌این نحو عامل استسقاء و تشنگی را از بیمار به دیگری منتقل می‌کند و او به‌رغبت و رضا آن‌را می‌پذیرد و می‌گیرد .
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی