aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

وجه‌اشتراکِ کریسمس و شبِ‌یلدا !

يكشنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۰۳ ق.ظ

در بین خدایان شرقی‌تبار که در دورانِ زوال دنیای باستان بر سر حمایت غرب با هم رقابت می‌کردند ، میترا ایزد ایرانِ قدیم قرار داشت . شیوع عظیم پرستش وی را بناهای یادبود زیادی که در جای‌جای امپراطوری روم کشف شده است تأیید می‌کند . کیش میترا هم در آموزه‌ها و هم در آیین‌هایش ، ظاهراً وجوه شباهت بسیاری نه‌فقط با مذهب 'مادر خدایان' بلکه با مسیحیت نیز نشان می‌دهد . این شباهت ، خود شیوخ مسیحی را به شگفت آورد و آن‌را کار شیطان دانستند که می‌خواهد روح مردمان را از ایمان حقیقی با تقلید دروغین و مکارانه‌ی آن منحرف سازد . ... در هرصورت شکی نمی‌توان داشت که مذهب میترایی رقابت سختی با مسیحیت داشت چراکه آئینی پُرشکوه را با شوق به خلوصِ اخلاقی و امید جاودانگی درمی‌آمیخت . درواقع مسئله‌ی رویارویی دو ایمان ظاهراً مدتی در حال تعادل بوده است . بقایای گویای این مبارزه‌ی دیرین را در مراسم عید کریسمس می‌توان یافت که کلیسا ظاهراً آن‌را مستقیماً از رقیب بت‌پرستش به‌عاریه گرفته است . در تقویم ژولیان ، بیست‌وپنجم دسامبر مصادف با انقلاب زمستانی است که تولد خورشید تلقی می‌شد زیرا ازآن‌پس روزها بلندتر می‌شود و حرارت خورشید شدت می‌گیرد . مراسم تولد که ظاهراً در سوریه و مصر برگزار می‌شد چشمگیر بود . برگزار کنندگان در داخل معابد خاصی بیتوته می‌کردند و نیمه‌شب بیرون می‌آمدند و بانگ می‌زدند : "باکره وارد شد ! روشنایی تابید !" مصریان حتی خورشید نوزاد را با نقش کودکی نمایش می‌دادند و در زادروزش ، انقلاب زمستانی ، به پرستندگان عرضه می‌کردند . بی‌تردید باکره که بدین‌سان بار می‌گرفت و در بیست‌وپنجم دسامبر پسری می‌زایید ، الهه‌ی بزرگ شرقی بود که سامی‌ها باکره‌ی آسمانی یا فقط الهه‌ی آسمانی می‌نامیدند . در سرزمین‌های سامی او شکلی از اَستَرته بود . آن‌وقت پیروان میترا او را با خورشید ، که خورشید تسخیرناپذیر خوانده می‌شد ، یکی می‌انگاشتند و بنابراین تولد او نیز با بیست‌وپنجم دسامبر مصادف بود . انجیل‌ها درباره‌ی روز تولد مسیح چیزی نمی‌گویند و همینطور کلیسای قدیم نیز روزی را به این مناسبت جشن نمی‌گرفت .
[...]
چه‌ملاحظاتی مقامات کلیسا را به برگزاری عید کریسمس واداشت ؟ انگیزه‌های این ابداع را نویسنده‌ای سوری که خود نیز مسیحی بود به‌صراحت بیان می‌کند . او می‌گوید : "دلیل اینکه آبای دین عید را از ششم ژانویه به بیست‌وپنجم دسامبر منتقل کردند این بود که بت‌پرستان در همان روزِ ۲۵دسامبر تولد خورشید را جشن می‌گرفتند و به نشانه‌ی شادمانی مشعل برمی‌افروختند ، مسیحیان نیز در این شادی و سرور شرکت می‌کردند ، بنابراین وقتی آبای کلیسا تمایل مسیحیان به این جشن را مشاهده کردند تصمیم گرفتند که تولد حقیقی مسیح را در همین روز و عید تجلی را در ششم ژانویه جشن بگیرند . از این‌رو همراه با این مراسم ، رسم برافروختن مشعل تا روز ششم رواج یافته است ." آگوستین در ارشاد برادران مسیحی به‌اینکه آن‌روز باشکوه را مانند کفار نه به نام خورشید ، بلکه به‌خاطر آفریننده‌ی خورشید جشن بگیرند ، منشأ بت‌پرستانه‌ی کریسمس را اگر هم به‌طور ضمنی نپذیرد ، تلویحاً یادآور می‌شود . به همین‌صورت لئوی کبیر این اعتقاد تباه‌کننده را که عید کریسمس به‌خاطر به‌اصطلاح تولد خورشید و نه به‌علت تولد مسیح برگزار می‌شود را مورد سرزنش قرار می‌دهد .
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی