aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

درخت‌پرستی

سه شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۱، ۰۹:۳۵ ق.ظ

در تاریخ دینی قوم آریایی در اروپا ، پرستش درختان نقشی مهم بازی کرده است . این طبیعی‌ترین امر است زیرا در آغازِ تاریخ ، اروپا پوشیده از جنگل‌های عظیمِ ماقبل تاریخ بود که پهنه‌های بی‌درخت در میان آن شاید مثل جزیره‌هایی در میان اقیانوسی سبز به‌نظر می‌آمده‌اند . تا قرن نخست پیش از میلاد جنگل هرسین از راین به‌سوی شرق می‌گسترد که هم پهناور و هم ناشناخته بود ؛ آلمان‌ها ، که سزار از آنان تحقیق می‌کرد ، دو ماه در عمق آن پیش رفته بودند بی‌آنکه به انتهایش برسند . چهار قرن بعد امپراطور ژولیان از آن دیدن کرده و دورافتادگی ، تیرگی و سکوت جنگل ظاهراً در سرشت حساس او اثر عمیقی نهاده بود . او اظهار داشت که در امپراطوری روم چیزی همانند آن نمی‌شناسد . ...
[...]
گریم با بررسی واژه‌هایی که در زبان تیوتنی° برای 'معبد' هست ، نشان داد که احتمال دارد بین آلمان‌ها قدیم‌ترین معابد جنگل‌های طبیعی بوده باشند . به‌هرصورت درخت‌پرستی در میان همه‌ی خاندان‌های بزرگ اروپایی از تبار آریایی کاملاً مصداق دارد . بین سلت‌ها بلوط‌پرستیِ درویدها برای همه آشنا است و واژه‌ی قدیم‌شان برای معبد در ریشه و معنی ظاهراً با nemus  لاتین ، به‌معنی بیشه‌زار و درختستان ، که هنوز هم در نام Nemi به‌جا مانده‌ است ، یکی است ‌. بیشه‌زارهای مقدس بین آلمان‌های باستان متداول بود و درخت‌پرستی در بین اخلاف آنان امروز کم و بیش منسوخ گشته است . حدود اهمیت این پرستش را در اعصار گذشته می‌توان از مجازات شدیدی که در قوانین کهن آلمانی برای کندن پوست تنه‌ی درختِ زنده پیش‌بینی شده است دریافت . ناف مجرم را بیرون می‌کشیدند و به جایی از درخت که پوستش را کنده بود میخکوب می‌کردند و مجبورش می‌کردند دور درخت بگردد تا آنکه همه‌ی دل و روده‌اش به دور تنه‌ی آن بپیچد . قصد از این مجازات آشکارا تعویض پوست کنده شده‌ی مرده با جانشینی زنده بود که از خود مجرم گرفته می‌شد ؛ نوعی زندگی در برابر زندگی ، زندگی یک انسان در برابر زندگی یک درخت . ...
اهالی لیتوانی تا نزدیکی‌های پایان قرن چهاردهم به مسیحیت نگرویدند و در هنگام گرویدن به دین جدید ، درخت‌پرستی در بین‌شان رواج داشت . بعضی از آنان درختان بزرگ بلوط و سایر درختان بزرگ سایه‌دار را محترم می‌داشتند و از آن‌ها پاسخ‌های غیبی می‌شنیدند . ...
[...]
... به‌نظر بدویان ، جهان عموماً جاندار است و گیاهان و درختان از این قاعده مستثنی نیستند . به‌نظر او آنها نیز چون خودِ او روح دارند و بر همین اساس با آنها رفتار می‌کنند . ... بومیان هیداتسا در آمریکای شمالی معتقدند هرچیز طبیعی برای خود روحی دارد ، یا دقیق‌تر بگوییم ، سایه‌ای دارد . برای این سایه‌ها توجه یا احترامی معطوف می‌شود ، اما در مورد همه به‌تساوی صورت نمی‌گیرد . مثلاً سایه‌ی نوعی سپیدار ، بزرگ‌ترین درخت در دره‌ی میسوری علیا را هوشمند می‌دانند که اگر کاملاً بگسترد ممکن است در بعضی کارها بومیان را کمک کند ؛ اما سایه‌ی درخچه‌ها و گیاهان منزلت کمی دارد . وقتی رود میسوری ، که در بهار طغیان می‌کند ، نقاطی از ساحل را می‌شوید و چند درخت بلند را در خود غرق می‌کند ، می‌گویند که روح درخت‌ها می‌گِریند درحالیکه ریشه هنوز به زمین چسبیده است تا آنکه تنه‌ی درخت با صدای بلند به درون سیلاب سقوط می‌کند . ...
در کوه‌های کانگرای پنجاب هر سال دختری را پای درخت سدر کهنسالی قربانی می‌کردند و خانوارهای دهکده به‌نوبت قربانی را تقدیم می‌کردند . سالیان درازی نیست که آن درخت را بریده‌اند . ...
کایان‌های برنئو معتقدند که ارواح درخت در خصوصِ حرمت و شرف خود مماشات نمی‌کنند و هر آسیب و رنجی را که به آنان برسد با درد و بیماری پاسخ می‌دهند . بنابراین پس از ساختن خانه که باعث می‌شده است با درختانِ بسیاری به‌ناچار بدرفتاری کنند ، یک‌سال آیین توبه به‌جا می‌آورند و در این مدت از بسیاری چیزها مانند کشتن خرس ، گربه‌وحشی و مار پرهیز می‌کنند . ...
در پنجشنبه‌ی پیش از یکشنبه‌ی سفید°° روستاییان روس به جنگل می‌روند ، آواز می‌خوانند ، گلبند درست می‌کنند و درخت غان جوانی را قطع کرده لباس زنانه به آن می‌پوشانند ، یا با نوارها و پارچه‌های رنگارنگ آن را می‌آرایند . پس از آن جشنی می‌گیرند و در پایان آن درختِ غان آراسته را برمی‌دارند و با رقص و آواز و شادمانی به دهکده می‌برند و در خانه‌ای قرارش می‌دهند که چون مهمان عالیقدری تا یکشنبه‌ی سفید همانجا می‌ماند . در دو روزی که تا عید باقی است مرتب به آن خانه سر می‌زنند و از "مهمان" گرامی دیدن می‌کنند اما در روز سوم یعنی روز عید ، درخت را برمی‌دارند و به رودخانه می‌اندازندش ، گلبندهای خود را نیز به‌دنبال آن به جریانِ آب می‌سپارند . در این رسم روسی لباس زنانه پوشاندن به درخت غان ظاهراً نشان‌دهنده‌ی انسان‌انگاری درخت است و افکندن آن به میان آب به احتمال زیاد نوعی افسونِ باران است . ...
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )


°از اقوام قدیم اروپای شمالی شامل ژرمن‌ها و آلمان‌ها . _م
°°وجه‌تسمیه‌اش لباس سفیدی است که داوطلبان غسل تعمید در این‌روز می‌پوشند . هفتمین یکشنبه (۵۰روز) پس از عید پاک . جشن کلیسا به‌مناسبت نزول روح‌القدس در روز پنجاهه . _م

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی