aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

عشای سن‌سِکار

يكشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۴۶ ق.ظ

همچنین روستاییان گاسکون معتقدند که آدم‌های بد برای انتقام کشیدن از دشمنان‌شان گاهی کشیشی را وامی‌دارند که عشای سن‌سِکار اجرا کند . کشیشانِ بسیار معدودی این عشا را بلدند و سه‌چهارم آنهایی که بلدند به‌هیچ‌عنوان انجامش نمی‌دهند . فقط کشیشان تبه‌کار جرئت انجام دادن این مراسم هولناک را دارند و هیچ شکی نیست که در روز آخرت تاوان بسیار سنگینی به‌خاطر اجرای آن خواهند پرداخت . نه نایبِ کشیش ، نه اسقف و نه حتی سراسقف را توان بخشایش آنها نیست . فقط پاپ روم چنین اختیاری دارد . عشای سن‌سکار را فقط در کلیسایی ویران یا دورافتاده که جغد در آن ناله می‌کند و خفاشان در فضای تیره‌اش در پروازند ، جایی که کولیان شب را در آن بیتوته می کنند و در محرابِ بی‌حرمتش وزغ‌ها آواز سر می‌دهند می‌توان اجرا کرد . کشیشِ بدنهاد شب‌هنگام با رفیقه‌اش به آنجا می‌رود و با نخستین ضربه‌ی ساعتِ یازده شروع می‌کند به وارونه خواندن ذکر عشا و درست زمانی که ساعت نیمه‌شب را اعلام می‌کند ، به پایان می‌رساند . رفیقه‌اش دستیار او است . نانی که تبرک می‌کند سیاه و سه‌گوش است ؛ شرابی تقدیس نمی‌کند اما درعوض از آب چاهی می‌خورد که جسد کودک تعمید نشده‌ای را در آن انداخته باشند . علامت صلیب می‌کشد ، اما در روی زمین و با پای چپ ؛ و بسیاری کارهای دیگر می‌کند که اگر هر مسیحی خوبی به آنها بنگرد تا آخر عمر کور و کر و لال می‌شود . اما کسی که عشا به‌خاطرش اجرا می‌شود کم‌کم می‌پژمرد و هیچکس نمی‌فهمد که چه به سرش آمده است . حتی از دست پزشکان نیز کاری برایش ساخته نیست . نمی‌دانند که از عشای سن‌سکار به‌تدریج می‌میرد .
با این‌حال هرچند می‌بینیم جادو در بسیاری از مکان‌ها و بسیاری زمان‌ها با مذهب آمیخته و ادغام می‌شود ، قرائنی هست که فکر کنیم این آمیختگی باستانی نیست و زمانی بوده است که انسان پس از غلبه بر امیال فوریِ حیوانی‌اش برای تأمین بعضی نیازهای خود تنها به جادو روی می‌آورده است . در نخستین وهله ، توجه به نیات اساسی جادو و دین احتمالاً این گمان را پدید می‌آورد که در تاریخ بشریت جادو کهن‌تر از مذهب است .
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی