aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

شباهت جادو با علم

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷ ق.ظ

... مواردی از جادو نیز بوده است که دیده‌ایم آن‌را کارِ ارواح می‌دانستند و برای جلب رضایت آنان به دعا و قربانی متوسل می‌شدند ؛ اما این موارد همه استثنایی‌اند ، نماینده‌ی نوعی جادوی آمیخته و مرتبط با مذهب‌اند . آنجا که جادوی همدلانه به‌شکل کاملاً اصیل‌اش وجود دارد بر این گمان است که در طبیعت حادثه‌ای لزوماً و همواره در پیِ حادثه‌ای دیگر ، بدون دخالت عاملی روحانی یا شخصی [فراتر] رخ می‌دهد ، از این‌رو فرایافت اساسی‌اش با فرایافت علم نوین یکسان است ؛ زیربنای کل نظام در اینجا ایمانی ضمنی اما واقعی و راسخ به نظم و همسانی طبیعت است . جادوگر تردید ندارد که علت‌های معین همواره معلول‌های معین به‌بار خواهد آورد ؛ که اجرای مراسمی خاص همراه با جادوی مناسبِ آن ، به‌ناگزیر ، با نتیجه‌ی مطلوب همراه خواهد بود مگر آنکه به‌راستی وِرد و افسونش اتفاقاً با افسون نیرومندترِ جادوگر دیگری خنثی و بی‌اثر شده باشد . او به قدرتی برتر متوسل نمی‌شود : در پی جلب نظر موجودی بی‌ثبات و بلهوس نیست : خود را بنده‌ی هیچ خدای پُرابهتی قرار نمی‌دهد . درعین‌حال قدرتش ، که به‌نظر خودش قدرتی عظیم است ، به‌هیچوجه اختیاری و نامحدود نیست ، تا جایی می‌تواند اِعمالش کند که دقیقاً قواعد هنرش را ، یا چیزی را که شاید بتوان قوانین طبیعت به‌تصور خود وی نامید ، رعایت کرده باشد . غفلت از این قوانین و کوچک‌ترین تخطی از آن موجب شکست خواهد بود و ممکن است خودِ فاعل نابلد را دچار مخاطرات بزرگ سازد . او اگر خواهان سلطه بر طبیعت است ، این سلطه‌ای قانون‌مند با دامنه‌ی بسیار محدود است و با هماهنگی کامل با کاربرد قدیم صورت می‌گیرد . از این‌رو شباهت نزدیکی بین مفاهیم جادویی و [مفاهیم] علمی جهان وجود دارد . در این هر دو توالی رویدادها کاملاً منظم ، قطعی و متکی بر قوانین تغییرناپذیر انگاشته می‌شوند که کارکردش را می‌توان دقیقاً پیش‌بینی و محاسبه کرد : هوس‌بازی ، شانس و تصادف ، خارج از روند [قوانین] طبیعت‌اند . هر دو منظرهای ظاهراً بی‌انتها از امکانات ، پیش چشم کسی قرار می‌دهند که علت امور را می‌داند و می‌تواند آن فنرهای نهان را که مکانیسم عظیم و پیچیده‌ی جهان را به‌حرکت درمی‌آورند لمس کند . جاذبه‌ی شدیدی که جادو و علم برای انسان دارند ، انگیزه‌ی نیرومندی که هر دو به پی‌جوییِ معرفت بخشیده‌اند از همین جا است . این دو ، جستجوگرِ خسته را ، جوینده‌ی فرسوده را در صحرای سرخوردگی از حال ، با وعده‌های بی‌پایانِ آینده وسوسه می‌کنند : او را به بالای کوهی بسیار بلند می‌برند و در ورای ابرهای سیاه و مِه‌پیچانِ زیر پایش ، منظره‌ی شهری آسمانی را به او نشان می‌دهند که شاید در دوردست‌ها است اما از شکوهی غیرزمینی تابان در فروغ رؤیاها غوطه‌ور است .
عیب بزرگ جادو این نیست که عموماً به رشته رویدادهایی که قانون مقرر کرده است اعتقاد دارد ، بلکه در درک نادرستِ ماهیتِ قوانین خاصِ حاکم بر این رشته نهفته است .° ...
شاخه‌ی زرین / پژوهشی در جادو و دین ( جیمز جورج فریزر )


°عیب بزرگ جادو نه تصور کلی‌اش از هماهنگی طبیعت ، بلکه در درک نادرست قوانین خاص حاکم بر توالی رویدادهای طبیعی است .

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی