از وجوه اشتراک دین مغان و یهود !
شفتهلوویتس در کتاب 'دین باستانی ایران و یهودیت' صفحهی ۱۸۰ بهبعد دربارهی همانندی ، یا درستتر راه یافتن عقاید ایرانیان به دینِ یهودی در مورد پلصراط° ، با نقل از تلمود که تفسیری است بر تورات ، نوشته است : "این عقیدهی ایرانیان که از دین زرتشتی به کتاب تلمود راه یافته ، با این بیان که : در هنگام ظهور موعود ، خداوند همهی ملتها را گرد آورده و بُتان آنان را به جنبش درآورد ، چنانکه به پرستش امتهای خود گواهی دهند . پس مردمان باید از روی پلی بلند که بر بالای دوزخ برافراشته شده و به بهشت میرسد بگذرند . همانکه بیدینان و بدکاران پای بر آن پل بگذارند ، چون نخی نازک شده و آنان را در ژرفای دوزخ بیفکند . اما خداوند مردم دیندار بنیاسرائیل را راهنمایی کند تا از آن پل بگذرند . تفاوت میان این دو بینشِ مذهبی در آن است که در آیین مزدیسنا ، عبور از روی پل و درآمدن به بهشت یا دوزخ ، پس از حدوث مرگ روی دهد ، اما در دین یهود این امر پس از ظهور موعود اتفاق میافتد و تجسم اعمال نیک و بد چون دوشیزه و عجوزه نیز در تلمود نیامده است ."
وندیداد ؛ ترجمه ، واژهنامه ، یادداشتها ( هاشم رضی )
°پل چینوت یا چینوَد پل ، در دین زرتشتی پلی است که روانِ مردگان بعد از سه روز (روز چهارم) پس از مرگ ، به آنجا میرود تا از آن عبور کند ... راهنمای روان مردگان در این سفر اعمال آنان است که اگر در زمان زنده بودن نیککردار و نیک پندار و نیک گفتار بوده باشند ، پس از مرگ این اعمالِ نیک بهشکل دوشیزهای زیبا آنان را به بهشت راهنمایی میکند در غیر اینصورت راهنمای آنها عجوزهای زشت خواهد بود همچون اعمال ناپسندشان در زندگی ، که آنان را به دوزخ راهنمایی خواهد کرد ...
- ۰۰/۰۹/۲۸