و اما قوانینِ دارایی برای مردم !
... در دوران ساسانیان ، برای دارایی ، از دیدگاه شرع حد و اندازهای وجود داشته است و ثروتاندوزی سخت نکوهش میشده . اضافه درآمد مردم باید به محاکم شرع و ادارات شاهی تأدیه و پرداخت میشد وگرنه مالشان حرام ، و گناهکار محسوب میشدند ، و بیگمان در صورت آگاهیِ محاکم ، اموالشان مصادره میشد . بههمینجهت است که خزائنِ آتشکدهها و معابد ، ثروتمندتر و پُرمایهتر از خزائن شاهی بوده است . چون مردم علاوهبر مالیاتهای دینی و مقرر که باید به محاکم و دیوان شرع میپرداختند ، بهعنوان کمک ، نذورات ، صدقات و ... به ادارههای مالی موبدان پرداختهای فراوان نقدی ، جنسی و نیروی کار داشتند .
[...]
در ترجمهی پهلوی وندیداد ، فرگرد ۷:۴۱ انکلسریا ، ص۱۶۸ و مطالبی که از روایت پهلوی گذشت ، در شایست ناشایست ۸:۳ و در مینوی خرد و همچنین روایات داراب هرمزدیار و سددرنثر و سد در بندهش به مطالبی دربارهی میزان مجازِ دارایی طبقات مردم نقل است و مردم بسیار دعوت میشوند به اعراض از دنیا و تحریض میشوند به صدقه دادن و پرداخت به موبدان و آتشکدهها . بهموجب دو بخش ۲۸ و ۴۲ از روایت پهلوی ، حداقلِ دارایی ۳۰۰ استیر و حداکثر ۳۰۰۰ استیر است . بهموجب وندیداد ۷:۴۱ ، موبدان عادی ، از این قاعده مستثنی بوده و میتوانستند تا ۳۰۰۰ استیر نقدینگی داشته باشند . اما مردم عادی از ۳۰۰ استیر به بالا ، لازم بود که هرچه بیشتر دارند به خزانهی معابد و آتشکدهها بهعنوان صدقات و خیرات بپردازند و چنانکه گذشت هرگاه چنین نمیکردند ، حق نداشتند آن وجه اضافی را در امور کشاورزی و دامداری سرمایهگذاری کنند . بهجز موبدان ، کسانی که داراییشان به ۳۰۰ استیر نمیرسید ، تحتشرایطی مجاز بودند از راه شکار تأمین زندگی کنند .
هر استیر برابر با چهار درهم بود ...
وندیداد ؛ ترجمه ، واژهنامه ، یادداشتها ( هاشم رضی )
- ۰۰/۰۶/۱۴