نقششناسیِ نقشِ 'فَروهر'
... این نقش [نقش فرَوَهر] را بهغلط نقش اهورامزدا معرفی کردهاند . رأی ناصوابِ مشهور از آنجهت است که این نقش که در زمان هخامنشیان معمول و رایج بود ، فقط یک نقشِ خاندان شاهی بهشمار میرفت . هرگاه نقش اهورامزدا بود ، میبایست در جاهای دیگر ، بهویژه در معابد و آتشکدهها یا هرجای دیگر نیز بهنظر میرسید ، اما فقط در بناهای شاهی و مُهرهای شاهی دیده میشود . دلیل روشنِ دیگر آنکه ، هرودوت بهصراحت میگوید هخامنشیها (پارسها) نه نقش و تصویری از خدا دارند و نه تندیس و مجسمهای ؛ درحالیکه اگر این نقشِ بالگسترده ، نقش اهورامزدا در زمان پارسها بود ، بیگمان با صراحتِ نقوش در بزرگترین بناهای هخامنشی ، این امر از نظر یونانیان پنهان نمیماند .
نقش فرَوَهر ، توتم Tutem خاندان هخامنشی بوده است که عقابِ بالگسترده میباشد و شکل اولیهی این نقوش نیز در تأیید این امر است . هخامنشیان نقش توتم خود را که عقاب بالگسترده بود ، بهروی درفششان نیز داشتند ... اما کمکم مفهوم رمزآمیز و توتمیک عقاب از یادها رفت و بهصورت مردی کامل در حال پرواز درآمد . از دیدگاه 'نقششناسی دینی' این یک نظر است .
یا آنکه نقش فروهر Fravashi (فرَهوَشی) آرم و نشانوارهی ویژهی خاندان هخامنشی بوده است که از نظر فوق جدا نیست ، چون فقط به روی مُهرِ شاهان هخامنشی و بر پیشانی و سر درِ بناهای شاهی و آرامگاههای آنان بهنظر میرسد . دیگر آنکه این یک نقش شایع در مصر ، شام ، بینالنهرین ، سومر ، بابل ، آشور و ایران بود . چهبسا که این نقش ازطریق مصر به شام وارد شده و دارای معنا و مفهومی بوده که از طریق بابل و آشور به هخامنشیان رسیده باشد . البته دربارهی دانش نقششناسی دینی و مقایسهی نقوشی از اینگونه در سرزمینهای گوناگون ، بسا از مسائل دربارهی نقش فروهر روشن میشود .
دیگر آنکه ، این نقش نماد خودِ فرَهوَشی و مفهوم آن است . با توجه به مطالب فروردینیَشت ، و اینکه یکی از آیینهای ریشهدار در شرق ایران ، اعتقادِ خدایگانی ، به فرَهوَشی و ستایش روانِ بزرگانِ درگذشتهی خانواده ، طایفه و تیره بوده است ، این نقش روح و روان است ، در هنگام و حال پرواز به آسمان و رسیدن به گَرُنمانَه Garo-nmana یا عرشِ برین . بنابر معتقدات ، فرهوشیها یا روان درگذشتگان ، حامی و حافظ و ناظر بر اعمالِ اَعقاب خود میباشند .
دیگر آنکه فرهوشی یا نقش فروهر ، فَرِّ شاهی Kavaem-Xvarena (کَوَئِم-خُوَرِنَه) میباشد . یعنی آن نیروی خدایی ، که شکوه و جلال و بزرگی و قدرت میبخشد ، بهویژه برای شاهان ، پهلوانان ، پارسایان و برگزیدگان . در یشت نوزدهم ملاحظه میشود که هرآنکس که از راه صواب و درستی و نیکی برگردد ، فرّ از وی متنزع شده و بهصورت مرغ شاهین (عقاب) Vareyan (وارِغَن) پرواز میکند ، چنانکه هنگامیکه جمشید از راه صواب بِگردید ، فرّ بهصورت مرغ وارِغَن یا شاهین از او پرواز کرد .
وندیداد ؛ ترجمه ، واژهنامه ، یادداشتها ( هاشم رضی )
- ۰۰/۰۶/۰۸