خاستگاهِ زرتشت و خصوصیاتِ مغان
اَئیرْیَنِم وَئِجَه Airyanem-Vaedja سرزمین زرتشت و زادگاه دین گاثائی است . این سرزمین بهطوریکه تحقیق شده در پشت رودخانهی جیحون ، در خوارزم ، شمالِ سُگدیانه و مرگیانه قرار داشت . زرتشت دین خود را در همین سرزمین ظاهر ساخت . فشار فوقالعاده بهروی دینِ تازه ، از جانب آئین میترایی بود . پیروان زرتشت جهت تبلیغ و انتشار دین ، راه را بهسوی جنوب رود جیحون انتخاب کرده بودند و میکوشیدند تا فرمانروایان محلی ، یعنی کَویها را با خود همراه کنند . زرتشت از جایگاه خود ، زیر فشار کَویها و کرپانها که روحانیان و مغان میترایی بودند ، بهسوی جنوب رهسپار شد . در این مهاجرت ، بهکنار رود سیحون ، تیرهی فریانه Fryâna که از تورانیان بودند ، وی را پذیرفتند . کَوی ویَشْتاسپه ، از امیران بانفوذ محلی نیز با بسیاری از رجال خود ، زرتشت و دین او را پذیرفت و پایگاهی نیرومند و انجمنی دینی در آنجا فراهم آمد . بهاینترتیب دین زرتشت از راهِ تبلیغاتی که موفقیتآمیز بودند بهسوی سُگدیانه ، باکتریه ، نیسایه و آریه گسترده شد و در سراسر منطقهی نفوذِ آئین میترایی جایگزید . هنگامیکه فَرْگَردِ نخستِ وندیداد نوشته و تنظیم میشد ، دین به رَگَه (ری) رسید و به غرب نفوذ کرد . ری مرکز دینی مادها و نشستگاه مَسمغان ، موبدان موبد و محل قدرت مغان مادی بود . از اینجا است که دفتر گاثائی بسته میشود . دوران اولیهی دین زرتشتی بهسر میآید و این دین در دست مغان مادی و مغان آئینهای دیگر ، وسیله میشود تا قدرتی را که از دست میدادند ، در لِوای این دیانت تازهنفس و نیرومند اعاده نمایند . بهاینطریق دین زرتشتی غربی ، با کارکرد مغان مادی° ، کاملاً متمایز از شیوهی اصیل و شرقیِ اولیهی دین ، گسترش پیدا میکند .
وندیداد ؛ ترجمه ، واژهنامه ، یادداشتها ( هاشم رضی )
°مغان مادی چه کسانی بودند ؟
... هرودوت در تاریخ خود گزارشی از مادها آورده و از شش خانواده یا تیرهی مادها گفتوگو کرده . تیرهی ششم 'مَگُوی یا مغ' نامیده شده است . ... اینان همان مغانی هستند که از روزگار باستان دربارهشان بسیار بحث شده . از مورخان و نویسندگان یونان و رُم باستان تا به امروز ، از اینان کتابها و دربارهشان تحقیقات فراوان شده و اغلب به خوبی و نیکی یاد نشدهاند . اینان همان کسانیاند که به کهانت ، شَمَنی ، جادو ، جادو-پزشکی ، سیاست ، نجوم و ستارهشناسی ، تفأل و پیشگویی ، وسواسها و تابوهای فراوان در آدابِ تطهیر ، رعایت قوانین بسیار سخت و طاقتفرسا ، در انزوای مطلق خانواده یا تیرهی خود زیستن و ... در جهان باستان شهره بودند ، و بسا از این ممیزات تا به امروز مشهود است و بدانها مشهورند .
دربارهی اینکه آیا مغان مادی آریایی بودند یا نه نیز جای بحث بسیار است . شاید تیرههایی از مادها آریایی بوده باشند ، اما دربارهی مغان شک بسیار است . از نام اشخاص و نام جاها چنین فهم میشود که سرزمین مادها ، پیش از هخامنشیان و در زمان آسوریها از اقوام و ملتهای غیرآریایی انباشته بود .
آریاییها محدود به یک ردهی بالا در جامعه محسوب میشدند . ملتها و اقوامی چون : خورّیها ، خالدیها ، کاسیها ، گوتیها ، لولوها و بسیاری دیگر در این سرزمین پهناور میزیستند ، چنانکه در سرزمین وسیع ایرانِ هخامنشی نیز چنین بود . خوی توحش ، سختی و ستمپیشگی در این مردم بسیار بود . این روحیه در مغان بهشکل بسیار خشن و سختی متمرکز بود ، که وندیداد نشانهی بارز آن است . قانوننامهای که اصولاً برای زرتشتیان اولیه در ایران شرقی و انجمنهای گاثایی بیگانه بود و تصورِ سهلترین و سادهترینِ چنین قوانین ، مجازاتها ، مراسم و آدابی را حتا نمیتوانستند بهتصور درآورند .
از مغان مادی ، اینجا منظور ، آن مغان و روحانیون شَمَنمآب هستند که بهتدریج باری از رسوم ، آداب و معتقداتِ بینالنهرین را جذب کردند و در داخل ایران ، بهویژه ادامهدهندگان [آننوع] آئین مَزدَیَسنی و بهدینی بودند که با زرتشت ارتباطی نداشت ، و گرانبار از جذب آموزهها و مراسم زروانی-میترایی شدند و همیشه در داخل ایران در همهی ادوار بهصورت کاست و طبقهای محدود و دربسته باقی ماندند و در اوخر دوران ساسانی ، با قدرتی که کسب کرده بودند ، تنها در رسائل و بهصورت احکام و قوانین تحمیلیشان ، دوام آوردند و متأسفانه پس از سقوط ساسانیان بهنامِ نگاهبانان میراث زرتشتی باقی ماندند .
- ۰۰/۰۶/۰۷