کتابِ مابعدالطبیعهی ارسطو
پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۵۳ ق.ظ
واژهی 'متافیزیک' (Metaphysics) که نزد ابنسینا و در سنت فلسفهی اسلامی با کلمهی 'مابعدالطبیعه' تعبیر شده است ، در اصل واژهای یونانی است بهصورت TA META TA FUSIKA (تا متا تا فوسیکا) که به معنای "پس از فیزیک (و طبیعیات)" است . متافیزیک ، نخستینبار بهعنوان نام یکی از مهمترین آثار ارسطو بهکار رفته است . لازم بهذکر است آثار ارسطو برخلاف آثار استادش افلاطون که تقریباً همهی آنها محفوظ مانده ، بهصورت پراکنده بوده و بخشی از آنها از بین رفته است . بعدها آثار موجود او را جمعآوری ، مرتب و دستهبندی کردهاند . کتابی که امروز بهنام متافیزیک از ارسطو وجود دارد ، مجموعهای از مقالات است دربارهی مباحث فلسفهی اولی . نام متافیزیک را ارسطو بر این کتاب ننهاده است ، بلکه این نام "در تعلیقهای که اندرونیکوس رودسی بر شرح متافیزیکِ ثاوفرسطوس نوشته ، آمده است ."°
واژهی متافیزیک یا مابعدالطبیعه که معادل آن در سنت فلسفهی اسلامی است ، امروز بارِ معنایی خاصی دارد که حکایت از ماورای جهانِ طبیعت میکند ؛ یعنی معقول و غیرمحسوس و حتی عوالم غیبی . اما پیدایی نخستینِ این واژه با محتوای کتابِ موسوم به این نام ، و مباحثی که در آن دانش مطرح بوده ، ارتباط نداشته و صرفاً مولود نحوهی تنظیم مباحث و آثار ارسطو بوده است ؛ یعنی مجموعهی مباحثِ مربوط به فلسفهی اولی ، که پس از مجموعهی مباحثِ مربوط به علم فیزیک و طبیعیات آمده است .
"تردیدی در این نیست که اصل این نامگذاری به عوامل درونی (محتوای اثر) مرتبط نیست ، بلکه به عوامل بیرونی مربوط است که عبارتست از ترتیب این مجموعه که پس از طبیعیات آمده است . کتاب مابعدالطبیعه یک مجموعهی منسجم را تشکیل نمیدهد ؛ بلکه کتابی پارهپاره است که در دورههای مختلف بهگونههای متفاوت نوشته شده است ."°
کتاب متافیزیک ارسطو مجموعهای متشکل از چهارده مقاله یا کتاب است که به ترتیب حروف آلفابت یونانی تنظیم و نامگذاری شده ...
[...]
در تاریخ فلسفه ، کتاب متافیزیک ارسطو اثری درخشان و پرنفوذ بوده و در تکون فکر فلسفی نقشی تعیین کننده داشته و نزد همهی فیلسوفان واجد مرجعیت بوده است . در عصر ترجمه و انتقال علوم یونانی به جهان اسلام ، این کتاب از زمرهی کتابهایی بود که از زبان یونانی و سریانی بهعربی ترجمه شد .
نظر به اینکه بخشهای چهاردهگانهی کتاب متافیزیک ارسطو با حروف الفبا نامگذاری شده ، این کتاب نزد مسلمانان علاوهبر نام مابعدالطبیعه ، کتاب 'الحروف' نیز خوانده شده است .
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°ارسطو ، بدوی ، عبدالرحمن ، ص۴۵
واژهی متافیزیک یا مابعدالطبیعه که معادل آن در سنت فلسفهی اسلامی است ، امروز بارِ معنایی خاصی دارد که حکایت از ماورای جهانِ طبیعت میکند ؛ یعنی معقول و غیرمحسوس و حتی عوالم غیبی . اما پیدایی نخستینِ این واژه با محتوای کتابِ موسوم به این نام ، و مباحثی که در آن دانش مطرح بوده ، ارتباط نداشته و صرفاً مولود نحوهی تنظیم مباحث و آثار ارسطو بوده است ؛ یعنی مجموعهی مباحثِ مربوط به فلسفهی اولی ، که پس از مجموعهی مباحثِ مربوط به علم فیزیک و طبیعیات آمده است .
"تردیدی در این نیست که اصل این نامگذاری به عوامل درونی (محتوای اثر) مرتبط نیست ، بلکه به عوامل بیرونی مربوط است که عبارتست از ترتیب این مجموعه که پس از طبیعیات آمده است . کتاب مابعدالطبیعه یک مجموعهی منسجم را تشکیل نمیدهد ؛ بلکه کتابی پارهپاره است که در دورههای مختلف بهگونههای متفاوت نوشته شده است ."°
کتاب متافیزیک ارسطو مجموعهای متشکل از چهارده مقاله یا کتاب است که به ترتیب حروف آلفابت یونانی تنظیم و نامگذاری شده ...
[...]
در تاریخ فلسفه ، کتاب متافیزیک ارسطو اثری درخشان و پرنفوذ بوده و در تکون فکر فلسفی نقشی تعیین کننده داشته و نزد همهی فیلسوفان واجد مرجعیت بوده است . در عصر ترجمه و انتقال علوم یونانی به جهان اسلام ، این کتاب از زمرهی کتابهایی بود که از زبان یونانی و سریانی بهعربی ترجمه شد .
نظر به اینکه بخشهای چهاردهگانهی کتاب متافیزیک ارسطو با حروف الفبا نامگذاری شده ، این کتاب نزد مسلمانان علاوهبر نام مابعدالطبیعه ، کتاب 'الحروف' نیز خوانده شده است .
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°ارسطو ، بدوی ، عبدالرحمن ، ص۴۵
- ۰۰/۰۴/۲۴