مؤسس فلسفهی اسلامی (معلم ثانی)
سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۳۸ ق.ظ
"در طرحِ عظیم و سترگ فارابی ، دو نقطهی بههم پیوسته وجود دارد که نقد آن طرح و درانداختنِ طرحی نو مستلزم تأمل و مطالعه در آن دو نقطه است . این دو نقطه عبارتند از : وحدت فلسفه و نقش خیال . درواقع میتوان گفت که خود فارابی بهنحوی ما را به تأمل و مطالعهی در این حوزه دعوت کرده است . اگر فلسفهی فارابی و آنچه بهنام 'فلسفهی اسلامی' تأسیس شده ، قابل نقد و آسیبپذیر باشد ، بیشتر از ناحیهی این دو نقطه است . خود این دو مبحث ، یعنی وحدت فلسفه و نقش خیال ، در یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که مطالعه و بررسی این دو مبحث در فلسفهی فارابی ، ما را به عرصهی نقد عقلانیت فلسفی میکشاند و افق عقلانیت عرفانی را در برابر ما میگشاید . فارابی در بخش عمدهای از کوشش خود ، یعنی آنجا که میخواهد فلسفهی اسلامی تأسیس کند ، کاملاً متوغّل در عقلانیت فلسفی است و در منظومهی او جایی برای عرفان وجود ندارد . در مقابل ، برای ورود به سپهر عقلانیت عرفانی ، راهی جز گذر از عقلانیت فلسفی نیست ."°
هانری کربن در جایی میگوید :
"فارابی (پس از ارسطو که معلم اول بود) معلم ثانی و نخستین فیلسوف بزرگ مسلمان بهشمار آمد ."°°
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°ر.ک. زندگی و اندیشهی حکیم ابونصر فارابی ، ص۳۲۲
°°تاریخ فلسفهی اسلامی ، ص۲۲۴
هانری کربن در جایی میگوید :
"فارابی (پس از ارسطو که معلم اول بود) معلم ثانی و نخستین فیلسوف بزرگ مسلمان بهشمار آمد ."°°
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°ر.ک. زندگی و اندیشهی حکیم ابونصر فارابی ، ص۳۲۲
°°تاریخ فلسفهی اسلامی ، ص۲۲۴
- ۰۰/۰۴/۲۲