خلاصهی دیدگاه فارابی
يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۵ ق.ظ
سرانجام و خلاصهی دیدگاه فارابی در معرفتشناسی این است که منبع و سرچشمهی تغذیهی معرفتی پیامبر و فیلسوف یکی است و هر دو از منبعی واحد که در عالمی مفارق قرار دارد ، حقایق را دریافت میکنند ؛ به هر دو وحی میشود . این منبع که حقایق را برای پیامبر میآورد ، در لسانِ دینی فرشتهی وحی یا جبرئیل یا روحالقدس نامیده میشود و در لسانِ فلسفی عقلِ فعال است ؛ آنگاه که فیلسوف به مرتبهی عقل مستفاد میرسد ، به عقل فعال متصل میگردد و از آنجا حقایق را دریافت میکند ؛ تفاوت اصلی پیامبر و فیلسوف در این است که پیامبر از طریق قوهی خیال و فیلسوف از راه عقل به فرشتهی وحی یا عقلِ فعال مرتبط میشوند .
"هرگاه آدمی ، هر دو بخش قوهی ناطقهاش که عبارتند از بخش نظری و بخش عملی و پس از آن با قوهی متخیلهاش ، با عقل فعال متصل گردد ، این انسان همان است که به او وحی میشود . یعنی خدای عزوجل بهواسطهی عقل فعال به او وحی میکند . پس فیضی که از خداوند تبارک و تعلی به عقل فعال میرسد ، عقل فعال آنرا توسط عقل مستفاد ، به عقل منفعل او و سپس به قوهی متخیلهی او میرساند . در نتیجه انسان از آن حیث که [حقایق] به عقل منفعل او افاضه میشود ، حکیم و فیلسوف و متعقلی تمام است و از آن حیث که به قوهی متخیلهی او افاضه میشود ، پیامبری است که نسبت به آینده انذار میکند و نسبت به اکنون و حال از جزئیات خبر میدهد ."°
هانری کربن پس از توضیحی دربارهی اهمیت عقل مستفاد°° در نظر فارابی ، به تفاوت آن با نظر ارسطو اشاره میکند :
"در نظر فارابی ، عقل مستفاد عالیترین حالت عقل انسانی است ، حالتی که در آن عقل انسانی میتواند بدون وساطت خود ، صوری که عقل فعال به آن افاضه میکند ، به شهود و اشراق دریابد . باری مفهوم عقل فعال و عقل مستفاد نزد فارابی ، مبین نظری متفاوت با نظر ارسطویی صرف است ."°°°
بدینترتیب فارابی بر اساس مفهوم وحی و اشراق ، وحدتِ منبع معرفتی پیامبر و فیلسوف را تبیین میکند و یکی بودن حقیقت دین و فلسفه را نشان میدهد .
[...]
ارتباط معرفت خیالی و حکمت نبوی یکی از مهمترین دستاوردهای تفکر فارابی است که هیچگونه پیشینهای در فلسفهی یونان ندارد ؛ مگر اینکه بخواهیم تابع پارادایم مستشرقان باشیم و به تقلید از والزر (R. Walzer) بگوییم که : "در فلسفهی فارابی آنچه شایان توجه بسیار است ، مبحث خیال و فلسفهی نبوت است که این هم شاید از بعضی مآخذ یونانی که بهدست ما نرسیده است ، مقتبس باشد ."°°°°
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°آراء اهل المدینة الفاضلة ، ص١٢٥
°°مطابق بیان فارابی ، در میان انسانها کسانی هستند که به بالاترین مرتبهی عقل ، که همان عقل مستفاد باشد ، میرسند که فیلسوف نام دارند .
°°°تاریخ فلسفهی اسلامی ، ص۲۳۰
°°°°مجموعهی مقالات ابونصر فارابی ، ص۱۳۸
"هرگاه آدمی ، هر دو بخش قوهی ناطقهاش که عبارتند از بخش نظری و بخش عملی و پس از آن با قوهی متخیلهاش ، با عقل فعال متصل گردد ، این انسان همان است که به او وحی میشود . یعنی خدای عزوجل بهواسطهی عقل فعال به او وحی میکند . پس فیضی که از خداوند تبارک و تعلی به عقل فعال میرسد ، عقل فعال آنرا توسط عقل مستفاد ، به عقل منفعل او و سپس به قوهی متخیلهی او میرساند . در نتیجه انسان از آن حیث که [حقایق] به عقل منفعل او افاضه میشود ، حکیم و فیلسوف و متعقلی تمام است و از آن حیث که به قوهی متخیلهی او افاضه میشود ، پیامبری است که نسبت به آینده انذار میکند و نسبت به اکنون و حال از جزئیات خبر میدهد ."°
هانری کربن پس از توضیحی دربارهی اهمیت عقل مستفاد°° در نظر فارابی ، به تفاوت آن با نظر ارسطو اشاره میکند :
"در نظر فارابی ، عقل مستفاد عالیترین حالت عقل انسانی است ، حالتی که در آن عقل انسانی میتواند بدون وساطت خود ، صوری که عقل فعال به آن افاضه میکند ، به شهود و اشراق دریابد . باری مفهوم عقل فعال و عقل مستفاد نزد فارابی ، مبین نظری متفاوت با نظر ارسطویی صرف است ."°°°
بدینترتیب فارابی بر اساس مفهوم وحی و اشراق ، وحدتِ منبع معرفتی پیامبر و فیلسوف را تبیین میکند و یکی بودن حقیقت دین و فلسفه را نشان میدهد .
[...]
ارتباط معرفت خیالی و حکمت نبوی یکی از مهمترین دستاوردهای تفکر فارابی است که هیچگونه پیشینهای در فلسفهی یونان ندارد ؛ مگر اینکه بخواهیم تابع پارادایم مستشرقان باشیم و به تقلید از والزر (R. Walzer) بگوییم که : "در فلسفهی فارابی آنچه شایان توجه بسیار است ، مبحث خیال و فلسفهی نبوت است که این هم شاید از بعضی مآخذ یونانی که بهدست ما نرسیده است ، مقتبس باشد ."°°°°
متافیزیک ابنسینا ( نصرالله حکمت )
°آراء اهل المدینة الفاضلة ، ص١٢٥
°°مطابق بیان فارابی ، در میان انسانها کسانی هستند که به بالاترین مرتبهی عقل ، که همان عقل مستفاد باشد ، میرسند که فیلسوف نام دارند .
°°°تاریخ فلسفهی اسلامی ، ص۲۳۰
°°°°مجموعهی مقالات ابونصر فارابی ، ص۱۳۸
- ۰۰/۰۴/۲۰