aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

عربستان

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۳۶ ق.ظ
... اگر به هر دلیلی حکومت لرزان آل‌سعود واقعاً متلاشی شود چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟ سَوای پادشاهی ، دین تنها منبع ساختار اجتماعی عربستان است چراکه احزاب سیاسی در این کشور وجود ندارند و اتحادیه‌ها و سازمان‌های اجتماعی به‌غیر از سازمان‌های خیریه ، همه توسط اعضای خاندان سلطنتی اداره می‌شود . درصورت سقوط آل‌سعود تنها بازیگران آماده که می‌توانند در خلأ موجود پا پیش بگذارند اسلام‌گرایان خواهند بود . تغییر موضع در رابطه با اخوان‌المسلمین در مصر برای بسیاری ناراحت کننده بود اما این مطلب در مقایسه با آنچه در عربستان اتفاق می‌افتد ناچیز است . رهبری اسلامی در شبه‌جزیره‌ی عربستان به سردی آنچه در مصر روی کار آمد نخواهد بود . اسلام‌گرایان سعودی که تحت مُسّمای مسلمانان وهابی شناخته می‌شوند ، سخت‌ترین و ارتجاعی‌ترین گونه‌ی دینی هستند . در یک کلمه می‌توان گفت آن‌ها هم‌کیشان اسامه بن‌لادن هستند . سعودی‌ها ظاهراً وهابی هستند و مجموعه‌ی قوانین سفت و سخت خود را به مردم تحمیل می‌کنند ، اما موضوع این است که آنها هشت‌دهه در تجملات زندگی کرده و علی‌رغم حمایت از شورشیان سوری و دخالتی که در بحرین داشتند ، نسبت به برادران رادیکال‌ترشان افراط‌گرایی کمتری دارند .
زمانیکه آل‌سعود سقوط کند و اسلام‌گرایان رادیکال روی کار آیند ، صلح با جمهوری اسلامی شیعه غیرمحتمل خواهد بود . می‌توان گفت که هرکجا این دو فرقه به هم برسند ، می‌تواند شروع یک جنگ باشد . هر دو فرقه اعتقاد دارند که طرف دیگر بسیار از صراط مستقیم فاصله گرفته ، به‌نحوی که پیروان آنها کافر هستند . زمانیکه اسلام‌گرایان بر ریاض حاکم شوند احتمال جنگ بین عربستان سعودی و ایران بسیار بالا خواهد گرفت و این امر پیامدهای وحشتناک و آشکاری برای منطقه دربرخواهد داشت ، سراسر جهان را با کاهش فاجعه‌آمیز منابع نفتی روبرو می‌کند و بدتر از آن یک عربستان اسلام‌گرای وهابی می‌تواند به‌وسیله‌ی متوقف کردن کامل چاه‌های نفت به شیطان بزرگ یعنی غرب حمله کند و این امر مشابه بحران نفت در سال ۱۹۷۳ خواهد بود ، اما با این تفاوت که جهان امروز بیشتر به نفت وابسته است . قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ سیصد درصد افزایش یافت ، می‌توانید تصور کنید که امروز اگر چنین اتفاقی بیافتد قیمت‌ها به چه نحوی خواهد بود .
[...]
... اما فاجعه‌ی واقعی ، نابودی سیستم پترودلار خواهد بود . اگر عربستان از غرب روی برگرداند به چه کشور دیگری رو می‌کند ؟ یک خواهان احتمالی روسیه‌ی پوتین است که محتملاً با تأسیس یک سیستم تجاری روبل-ریال پاپیش می‌گذارد . چین هم می‌تواند با پیشنهادی مشابه و به‌کارگیری یوآن خود را مطرح کند و معلوم نیست ، چه بسا دیگرانی هم بیایند . چه دوست داشته باشیم چه نه ، سیستم پترودلار در حال افول است .
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی