aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

سوریه و بازی بزرگ !

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۳۲ ق.ظ
سوریه از آن‌جهت برای ایالات‌متحده اهمیت دارد که این کشور مستقیم یا غیرمستقیم تقریباً در تمام منازعات در خاورمیانه دخیل است . سوریه مرکزی برای منازعات خاورمیانه (نزاع بین شیعه و سنی ، عرب‌ها و اسرائیل ، ایران و اسرائیل و ایران و اعراب) است .
حتی مسیحیان به‌عنوان متحدان علوی‌ها مشارکت کرده‌اند . هر بازیگری در خاورمیانه یک نماینده یا متحد طبیعی و یا دشمن طبیعی در سوریه دارد ؛ بنابراین هرچه در سوریه رخ دهد بر امنیت تمام کشورهای منطقه ازجمله رژیم صهیونیستی ، عربستان سعودی و همتایان تولید کننده‌ی نفت خلیج‌فارس تأثیر می‌گذارد .
اولین و مهمترین مسأله این است که سوریه سومین ضلع از مثلث ایران ، حزب‌الله و سوریه است . کنسرسیومی از رژیم‌های شیعی که دارای خصومت مشترک با عربستان سعودی و دیگر قدرت‌های سنی مذهب است و به دلایل مختلف با اسرائیل و غرب مشکل دارد .
این اتحاد بسیار فعال است ، چراکه با پول و سلاح از حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان حمایت می‌کنند .
[...]
روسیه دلایل خاص خود را برای حمایت از سوریه دارد . یکی از آنها 'طرطوس' است . روسیه متعهد به حمایت از رژیم علوی اسد شده است ، چراکه این رژیم به روسیه اجازه‌ی استفاده از پایگاه دریایی طرطوس را می‌دهد ، پایگاهی که تنها بندر نظامی در دسترس روسیه خارج از مرزهای شوروی سابق است . روسیه همچنین سالانه ۱۵۰ میلیون دلار تسلیحات به سوریه می‌فروشد و مشاوره‌های فنی و تکنیکی را برای تعمیر و نگهداری این جنگ‌افزارها قرار می‌دهد و آموزش استفاده از آنها را به سربازان سوری می‌دهد .
[...]
و البته ارتباطات انرژی نیز برای روسیه وجود دارد . در دسامبر سال ۲۰۱۳ یک شرکت نفت و گاز روسی به نام 'سویوزنفت‌گاز' قراردادی ۹۰ میلیون دلاری را با وزارت نفت سوریه جهت اکتشاف و تولید در یک میدان ۸۴۵ مایل‌مربعی در سواحل سوریِ آب‌های مدیترانه امضاء کرد ؛ آن چیزی که بسیار اهمیت دارد موقعیت سوریه به‌عنوان تقاطع قاره‌ای بین غنای انرژی اوراسیا و خاورمیانه و بازارهای نیازمند انرژی اروپا است . اگر اسد کنترل کشور را از دست دهد رژیم جدید اجازه می‌دهد که گاز ارزان قطر ازطریق خاک سوریه به مدیترانه برود که این امر باعث تضعیف تسلط گازپروم بر بازارهای گاز اروپا می‌شود .
و مهمتر از آن برای روسیه ، دخالت [نقش] سوریه در خاورمیانه است . پوتین شطرنج بازی می‌کند و می‌داند که با حرکت مهره‌ی دُرست در سوریه می‌تواند بر بازی در هر کشور تولیدکننده‌ی انرژی در منطقه اثر بگذارد .
علاوه‌براین برای روسیه اسلام سرچشمه‌ی جنگ داخلی و تروریسم است . مسکو مستعد این است که به یک ضداسلام تبدیل شود و این باعث وجود یک چشم مراقب بر روی رشد گرایش‌های اسلامی در ترکیه است . چشم‌انداز یک اتحاد اسلامی بین سوریه بعد از اسد و ترکیه برای روسیه نگران کننده است . ...
روس‌ها نمی‌خواهند که اسد بازنده‌ی این جنگ داخلی باشد و همچنین عجله‌ای برای پایان دادن به این جنگ ندارند . هرچقدر که این جنگ طول بکشد به همان مدت نیز ساخت خط‌لوله از داخل کشور سوریه به تعویق می‌افتد . از این‌رو با این امتیاز اولیه پوتین ساخت خط‌لوله‌ی جدیدی را برای افزایش وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه شروع می‌کند و هرچه جنگ داخلی بیشتر ادامه یابد روسیه می‌تواند جنگ‌افزار بیشتری را به اسد بفروشد . و این مثال دیگری است که متوجه شویم روسیه چگونه از هر مشکلی در خاورمیانه به‌نفع خود استفاده می‌کند .°
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا )

°طرح ولادیمیر پوتین باطل کردن سیستم پترودلار و طرد کردن ایالات‌متحده از امور جهانی است که متکی به منابع انرژی خاورمیانه است . نابه‌سامانی در خاورمیانه یک امتیاز خوب برای پوتین به‌حساب می‌آید و می‌تواند بهانه‌ی خوبی باشد تا به تاریخ اخیر سه کشور بزرگ تولید کننده‌ی نفت (که ۲۰٪ نفت دنیا را صادر می‌کنند) نگاه دقیقی بیاندازیم .
دین یک عامل تقسیم‌کننده است که البته می‌تواند مردم خاورمیانه را که تحت حا‌کمیت دولت‌های مختلف زندگی می‌کنند در حمله به هم‌میهنان خود متحد کند . اختلاف بین شیعه و سنی در یک کشور باعث برانگیخته شدن اختلاف بین این دو گروه در کشورهای دیگر نیز می‌شود و به دلیل اینکه تفاوت‌های بین این دو عقیده مانند اختلاف بین بابتیست‌ها جزئی نیست ، چنین امری به‌سادگی می‌تواند اتفاق بیافتد . اختلاف بین این دو گروه نامحدود است . هیچکس تابه‌حال نتوانسته است اصولاً اتاق مشترکی برای آشتی آنها پیدا کند . ...
اختلاف بین شیعه و سنی در رابطه با مسئله‌ی خلافت است که در سال ۶۳۲ م. و بعد از فوت پیامبر اسلام به‌وجود آمد . کسانی که پدرزن پیامبر یعنی ابوبکر را به‌عنوان خلیفه‌ی برحق انتخاب کردند سنی نام دارند و آنهایی که معتقد بودند علی ، داماد پیامبر ، شایسته‌ی خلافت است شیعه نام گرفتند . آنها از آن‌زمان تاکنون درحال جنگ هستند . حدود ۸۵٪ مسلمانان جهان سنی مذهب هستند . با این‌حال دو کشور از سه کشور بزرگ تولیدکننده‌ی نفت ، ایران و عراق هستند که در آنها جمعیت شیعه بیشتر است . کشور ثالث یعنی عربستان‌سعودی به‌طور فراگیری سنی مذهب است ، ولی با این‌وجود ، اقلیت شیعه‌ی ناراضیِ آن در قسمتِ شرقی و نفت‌خیز کشور ، به‌طور نامنظم تمرکز یافته‌اند .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی