aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

کودتای ۲۸ مرداد

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۱۱ ق.ظ
مصدق بین مردم ایران محبوبیت پیدا ‌کرد ، او را به‌عنوان یک نجات‌دهنده می‌دانستند . در سال ۱۹۵۱ مجلس او را به نخست‌وزیری انتخاب کرد . او فوراً استعفا داد و دلیل این امر را مخالفت شاه با دادن حق انتصاب وزیر جنگ و دیگر پست‌های بالاتر برشمرد . اعتراضات مردمی به‌دنبال آن شروع شد و شاه سریعاً مصدق را ابقاء کرد و اختیاراتی را که مصدق خواسته بود را به او اعطاء کرد . مصدق درحال ملی کردن صنعت نفت بود تا درآمد مردم ایران را از بریتانیا و آمریکا پس بگیرد . شاه با او مخالفت کرد زیرا که می‌ترسید غرب از طریق تحریم اقتصادی نفت به این امر واکنش نشان دهد و باعث فلاکت اقتصادی ایران شود .
اما مصدق ‌که تقریباً اتفاق آرای مجلس را پشت‌سر خود داشت به این امر پافشاری کرد . زمانیکه شاه سعی داشت او را جابه‌جا کند بیشتر مردم که دست بیگانگان را در سیاست‌های خود می‌دیدند ، دست به شورش زدند . به دلیل ترس از شورش طبقات پایین‌تر شاه از دستور به ارتش برای سرکوب اغتشاشات خودداری کرد و از کشور فرار کرد ، اما او نه تاج و تختش را رها کرده بود و نه اعتماد خود را نسبت به بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها از دست داده بود ؛ او می‌دانست آنها برای حفاظت از منافع نفتی خود هم که شده در کنار شاه خواهند ایستاد . وقایع نشان داد که حق با شاه بود . دولت بریتانیا پالایشگاه آبادان را تعطیل کرد ، یعنی جایی که نفت تمامِ میادین ایران فرآوری می‌شد . متعاقباً بریتانیا و ایالات‌متحده نفت ایران را بایکوت کردند و به متحدان خود برای مشارکت در بایکوت اعمال فشار کردند . بدون هیچ خریداری تولید نفت متوقف شد و همین امر در مورد جریان نقدینگی به‌وقوع پیوست ، درست مثل آنکه کافی نباشد دولت بریتانیا و آمریکا تنگه‌ی هرمز را بستند . این امر مانع تجارت دریایی با ایران شد ؛ و دست آخر اقتصاد مملکت فلج شد .
دولت ایالات‌متحده بیشتر از دلارها به نفت علاقه‌مند بود و این اوج جنگ سرد بود . برنامه‌ی ملی‌سازی مصدق و دخالت در بازارها و تلاش‌هایش برای حکومت مشروطه ، تصویر یک‌ شبه‌ی کمونیست را یادآور می‌شد که ممکن بود با دم‌ شیر بازی کند . بریتانیا و ایالات‌متحده نقشه‌ی چگونگی به‌دست آوردن آنچه را که می‌خواستند ، از کشوری که در مجاورت شوروی قرار دارد ، بدون اینکه جنگ جهانی سوم را شروع کنند ، کشیده بودند . آنها بیشتر از تهاجم به فکر یک کودتای نظامی بودند و این به چند دلیل بهترین روش بود .
اول اینکه اگر انگلستان به ایران حمله می‌کرد ممکن بود شوروی با اشغال استان‌های شمالی ایران به این امر واکنش نشان دهد ، درنتیجه می‌توانست منجر به شروع جنگی شود که در آن شوروی برتری‌های بزرگ لجستیکی می‌داشت . آنها ممکن بود انگلیس و آمریکا را به سمت جنوب عقب برانند و احتمالاً از ایران بیرون کنند و این امر ارتش سرخ را دقیقاً در موقعیتی قرار می‌داد که باعث تهدید دولت همسایه یعنی ترکیه شود . شوروی همچنین دسترسی مستقیم به خلیج‌فارس پیدا می‌کرد و این همان چیزی بود که روس‌ها از زمان پطرکبیر رؤیای آن‌را در سر می پروراندند ، از این‌طریق ناوگان شوروی می‌توانست وارد اقیانوس هند شود . با این‌حال کودتایی که باعث برگرداندن شاه به تختش شود خیلی کمتر باعث تحریک روس‌ها می‌شد و این لطف به شاه می‌توانست باعث تسلیم کنسرسیوم‌های بیشتری به شرکت‌های نفتی آمریکایی گردد .
درنهایت اگرچه قدرت‌های غربی هرگونه دخالت در کودتا را رد کردند ، دولت‌های دیگر خاورمیانه می‌دانستند داستان از چه قرار است . نمایش قدرت و هوش ایالات‌متحده باعث نگه‌داشتن سمت و سوی این دولت‌ها به سمت غرب شد .
با تضمین امنیتی 'سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا' (CIA) شاه به ایران بازگشت و ایالات‌متحده سازمان‌دهی و تأمین مالی تظاهراتِ به‌ظاهر خودجوشِ ضد مصدق را شروع کرد . آنها به روحانیت ، سیاستمداران ، افسران ارتش و حتی چماق‌به‌دستانِ خیابانی پول دادند تا در کمپین اعتراض مشارکت کنند . به‌دلیل خستگی‌های ناشی از انزوای اقتصادی ایران اعتراضات سریعاً به شورش تبدیل شد . این کودتا در اوت سال ۱۹۵۳ به‌وقوع پیوست اما علی‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها ، این کودتا به آرامی صورت نپذیرفت . شاه نیروهای نظامی را به محل اقامت نخست‌وزیر فرستاد تا مصدق را دستگیر کنند اما سرهنگ گارد شاهنشاهی مسئول دستگیری مصدق ، خودش توسط حامیان مصدق دستگیر شد . با اینحال سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از پیش دسته‌ای از چماق‌به‌دست‌ها را برای انگیختن مردم به شورش‌های حمایت از شاه اجاره کرده بود . دیگر مزدوران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به وسیله‌ی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به تهران آورده شده و به تهران ریختند . بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ نفر در اثر درگیری بین آنها و طرفداران مصدق کشته شدند . یک‌دسته اوباشِ طرفدار شاه که توسط سیا تأمین مالی شده بودند به محل اقامت مصدق ریختند و موفق به دستگیری او شدند . مصدق دادگاهی شد و به‌وسیله‌ی دادگاه نظامی شاه به خیانت به کشور محکوم شد و در دسامبر سال ۱۹۵۳ به سه سال زندان محکوم شد و بعد از آن در حصر خانگی قرار گرفت جایی که ۱۴ سال بعد در سال ۱۹۶۷ فوت کرد . دیگر حامیان مصدق به زندان محکوم شدند و چندین نفر هم اعدام شدند . برای دهه‌ها ، هم سیا و هم سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا دخالت خود را در ماجرا انکار کردند .
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی