aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

روس‌ها در آفریقا و شرق دور

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۹ ق.ظ
در دهه‌ی گذشته ، روسیه آرام آرام اکتشاف گاز طبیعی و تولید در نیجریه ، مصر ، موزامبیک و علی‌الخصوص الجزایر را افزایش داده است .
تاریخ روابط نزدیک روسیه و الجزایر بسیار طولانی است . روسیه اولین کشوری بود که استقلال الجزایر از فرانسه در سال ۱۹۶۰ را به‌رسمیت شناخت و الجزایر یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه در جنگ سرد بود . تجارت تسلیحاتی بین آن‌ها گرم مانده است . از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ الجزایر ۵۴ میلیارد دلار روی حمایت‌های نظامی سرمایه‌گذاری کرده است ، که از این مقدار سرمایه ۹۰٪ آن به روسیه رفته است . این خریدها ۱۰٪ کل صادرات نظامی روسیه را شامل شده و بعد از چین و هند ، الجزایر را به سومین مشتری بزرگ روسیه تبدیل کرده است .
چه قبول کنیم یا نه گازپروم اولین شرکت خارجی بود که در سال ۲۰۰۶ جهت شرکت در صنعت نفت الجزایر دعوت شد . این قرارداد ، اخیراً تا سال ۲۰۳۹ تمدید شده است . مشارکت اقتصادی آنها شامل اکتشاف و توسعه‌ی بیش از ۳۰ ذخیره‌ی هیدروکربنی محتمل است که روی ۲۰٪ خاک الجزایر پخش شده است ؛ بنابراین اینجا چه‌خبر است ؟
ساده است ، آفریقا سومین تأمین کننده‌ی بزرگ گاز طبیعی اتحادیه‌ی اروپا است و تا سال ۲۰۱۵ روسیه تقریباً نصف تولید آفریقا را کنترل می کند و این امر دست مسکو را بر روی تقریباً ۴۰٪ تأمین گاز اروپا قرار می‌دهد (؟)
علاوه بر این ، کشورهای جنوب اروپا مثل ایتالیا و اسپانیا که به خطوط لوله‌ی روسیه وابسته نیستند و بیشتر گاز طبیعی خود را از شمال آفریقا تأمین می‌کنند ، به کشورهای تحت نفوذ پوتین تبدیل می‌شوند .
بارِ دیگر پوتین به دوردست‌ها فکر می‌کند . زمانیکه زیرساختِ پروسه‌ی خروجی آفریقا در کار است ، تقریباً کل اروپا به سمتِ وابستگی مطلق به گازِ تحت‌کنترل روسیه درمی‌آیند . بودن روسیه در شرق و همچنین آفریقا در جنوب ، اتحادیه‌ی اروپا را بر روی یک گازانبر انرژی قرار می‌دهد که پوتین می‌تواند در هر زمانی و به هر دلیلی آن را فشار دهد .
در جهانی که اقتصادهای اروپا بی‌تحرک و اقتصاد آسیا در حال ترقی است ، پوتین می‌داند که برای نفر اول بودن تنها اول بودن در اروپا کافی نیست ؛ بنابراین با توجه به اینکه گازپروم دنبال بیشتر کردن نفوذ خود در اروپا است ولی همچنان درحال حرکت برای گسترش حضور خود در شرق دور نیز هست . فرصت بزرگ شرق دور یعنی بازار انرژی سیری‌ناپذیر چین ؛ جز روسیه منبع بهتری برای تأمین نیازهای گاز چین یافت نمی‌شود . شاید به دلیل قرن‌ها بی‌اعتمادی بین چین و روسیه و شاید هم به دلیل اندازه‌ی سود متقابلی که انتظار می‌رود برای دو کشور دست بیاورند ، رسیدن به قرارداد ، یک فرآیند آزاردهنده خواهد بود .
نکته‌ی اصلی ساختار هزینه است که باید هر دو طرف را برای یک‌دوره‌ی سه ماهه در مقابل مجهولات بازار حفظ کند . دو طرف به مدت یازده‌سال در این‌باره با هم به چانه‌زنی پرداختند . توافقی که در نهایت به انجام رسید و سرانجام در می ۲۰۱۴ ، هزینه‌ها را ازطریق رابطه‌ی به‌دست آمده از قیمت‌های بازار نفت و محصولات نفتی برآورد کردند . آن چیزی که در نهایت دو طرف را به توافق رساند شاید اثبات این امر باشد که مشارکت آمریکا در مسائل بزرگِ روز دیگر مورد نیاز نیست . از این گذشته چین می‌خواست که هوای آلوده‌ی شهرهای ساحلی خود را پاک کند و از یک پایان در حال نزدیک شدن جلوگیری کند ، جایگزینی گاز با زغال‌سنگ جهت تأمین سوخت تأسیسات تولید برق به این امر کمک می‌کرد . پوتین خواستار باز کردن بازارهای آسیایی بود که برای میادین گاز سیبری مشتریان طبیعی پیدا کند و این پیوندی بود که در اوراسیا شکل گرفت .
[...]
سؤالی که اینجا مطرح است این است که این انتقالات گازی با چه ارزی صورت می‌گیرد . اگر همه‌ی آنها با روبل و یوآن انجام بگیرد این ضربه‌ای کاری به تسلط دلار در بخش انرژی خواهد بود .
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا ) 
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی