aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

ده اصلِ پوتین

جمعه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۳۲ ق.ظ
در ذیل ده اصل پوتین را خواهیم دید :
  • روسیه باید در مقابل حمله و تهدید امن باقی بماند .
  • کشور ایالات‌متحده با بیشترین توانایی مادی برای تهدید یا حمله به روسیه است .
  • به‌خاطرِ کشور [روسیه] ، کشورهای مجاور روسیه باید به‌عنوان مانعی بین روسیه و غرب باشند ، بدین معنی که نمی‌توانند با ایالات‌متحده در یک خط قرار بگیرند .
  • روسیه باید شکوفا باشد ، چراکه شکوفایی می‌تواند عامل اساسی در به‌وجود آمدن امنیت و بقای سیاسی شخص پوتین باشد .
  • توسعه‌ی منابع طبیعی ، مخصوصاً انرژی ، آشکارترین مسیرِ رسیدن به شکوفایی در روسیه است .
  • علاوه بر پرداخت صورت‌حساب‌های امنیتی (مخصوصاً مصارف نظامی) صادرات انرژی در جهت وابسته کردن کشورهای مشتری و ترغیب آنها به تمکین از روسیه در امور بین‌المللی ؛ و این وابستگی در کشورهایی مطلوب است که در همسایگی روسیه قرار دارند .
  • تسلط روسیه بر صنایع مربوط به انرژی ، پالایش ، فرآوری ، کشتیرانی ، تقویت حداقل چند کشور وابسته ؛ این امر قدرت لازم را به روسیه می‌دهد تا از دریافت کمک‌های لازم از کشور هدف یا از دیگر کشورهای هدف تأمین‌کننده‌ی نفت ، بنزین و اورانیوم خودداری کند .
  • توسعه‌ی سریع منابع انرژی نیازمند سرمایه‌ی خارجی و فناوری است ، بنابراین از شرکت‌کنندگان خارجی استقبال می‌شود ، اما به‌دلیل اینکه تولید انرژی بخشی از استراتژی امنیت است صنایع انرژی باید تحت کنترل دولت روسیه باقی بماند .
  • موقعیت روسیه به‌عنوان یک صادر کننده‌ی انرژی به این امر اشاره دارد که اختلال در تولید انرژی هر جا خارج از فعالیت‌های روسیه ، به نفع روسیه خواهد بود ؛ علی‌الخصوص ناآرامی در خاورمیانه همیشه به نفع روسیه بوده یا می‌تواند به نفع آن باشد .
  • به‌دلیل اینکه ایالات‌متحده کشوری با قابلیت بالا جهت تهدید و حمله به روسیه است ، هر چیزی که باعث تضعیف ایالات‌متحده شود امنیت بیشتر روسیه را به دنبال خواهد داشت . بنا بر این اصل ، روسیه باید موقعیت دلار را به‌عنوان ارز رایج جهانی دگرگون کند . بدین‌منظور باید سیستم 'پترودلار' (دلارهای نفتی°) را دگرگون کند .
این برنامه‌ای است که تاکنون نتایجی را به‌همراه داشته است و پوتین مردی باهوش ، بااراده و سنگدل است . در نگاه بسیاری از روس‌ها سنگدلی برای پوتین نه‌تنها یک عیب نیست بلکه یک نقطه‌ی قوت نیز می‌باشد . درحالیکه رسانه‌های غربی او را به‌صورت دیکتاتوری خونسرد به‌تصویر می‌کشند ، روس‌ها او را به مانند یک ابرمرد می‌دانند که غرور کشور ، اقتصاد و موقعیت آن‌را بعد از یک دوره‌ی شرم‌آور دوباره به‌دست آورده است . ...
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا )

°حذف طلا از سیستم ، کاری بود که باید انجام می‌گرفت تا برتری دلار به‌عنوان ارز ذخیره‌ی جهانی حفظ شود .
[...]
فرصتی برای حفظ موقعیت دلار ایجاد شده بود و این فرصت توسط کالایی به‌وجود آمده بود که اهمیت بسیار بیشتری از طلا برای اقتصاد جهان داشت ؛ این کالا نفت بود . ریچارد نیکسون که به دلیل اکثر کارهایی که انجام داده بود منفور بود ، برتری کشور خود را برای دهه‌ها از طریق ابداع سیستم پترودلار تضمین کرد .
بعد از جمع کردن سفره‌ی طلا ، نیکسون وزیر امور خارجه‌ ، هنری کیسینجر را به عربستان سعودی فرستاد که قراردادی چهارجانبه را به آل‌سعود پیشنهاد دهد . دولت ایالات‌متحده حمایت نظامی را برای عربستان سعودی و میدان‌های نفتی آن فراهم می‌آورد . این دولت هرگونه سلاح مورد نیاز را به آل‌سعود می‌فروشد و از این دولت در برابر اسرائیل و دیگر دولت‌های خاورمیانه مثل ایران که ممکن است در جهت بی‌ثبات کردن این پادشاهی فعالیت کنند ، حمایت می‌کند . از این گذشته ایالات‌متحده از موقعیت آل‌سعود به‌عنوان حاکمان همیشگی این کشور تا ابد حفاظت می‌کند . این مورد آخر ، سرنخ ماجرا است . در عوض سعودی‌ها دو کار انجام می‌دهند : آنها مبادلات نفتی را تنها با دلارِ آمریکا انجام می‌دهند و مازاد درآمد نفت خود را در خزانه‌داری آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کنند .
[...]
عربستان سعودی در ۱۹۷۴ این قرارداد را امضاء کرد و همانطور که نیکسون پیشبینی کرده بود دیگر اعضای اوپک نیز سریعاً با این‌کار موافقت کردند . در سال ۱۹۷۵ همه‌ی آنها سیستم پترودلار را پذیرفته بودند .
این یک تدبیر استادانه بود . تقاضای جهان برای دلارهای آمریکا با افزایش تقاضای جهانی برای نفت ، افزایش پیدا می‌کرد . برای ایالات‌متحده سیستم "دلار برای نفت" از سیستم "دلار برای طلا"ی برتون وودز بهتر بود دیگر آنکه تعهدات (مبادله‌ی اوراق بهادار با پول) بازخرید آزاردهنده وجود نداشت ، از این‌رو محدودیتی برای تولید دلارهای بیشتر و بیشتر برای واردات نبود .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی