aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

اهمیتِ انرژی

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۵ ق.ظ
واضح است که گردش جهان بر روی انرژی است ، اما تعداد اندکی بی‌رحمیِ این حقیقت را برای یک جهانِ صنعتی شده ارزیابی می‌کنند . به‌زبانِ ساده انرژی از ملزوماتِ تمدن صنعتی است . بدونِ داشتن مقدارِ زیادِ آن ، بیشتر ما با گرسنگی دست و پنجه نرم خواهیم کرد و این اتفاق درحالی خواهد افتاد که در تاریکی درحالِ یخ زدن هستیم .
غذای شما نیازمند مقدار زیادی سوخت فسیلی برای تولید ، بسته‌بندی ، انتقال ، فریز شدن و سپس پختن است . این وابستگی شاید ایده‌آل نباشد اما حقیقتی برای حداقل چند نسل‌ِ بعدی بشر است . حرکت اتوموبیل‌ها ، کامیون‌ها ، قطارها و پرواز هواپیماها برای تحویل کالاها نیازمند مصرف زیادی سوخت فسیلی در سال‌های آتی است . سوخت‌های فسیلی ماده‌ی خامِ بسیاری از موادی هستند که ما استفاده می‌کنیم ؛ از پلاستیک گرفته تا پوشاک . بدون جریانِ انرژی می‌بایست ارتباطات [الکترونیکی] ، تلوزیون ، رایانه‌ها و اینترنت را فراموش کنید . بدون نفت ، گازِ طبیعی ، زغال‌سنگ و نیروی هسته‌ای تمدن جدید ظرف چند روز به پایانِ خود می‌رسد .
این توصیفی از چگونگی مسائل در جهان امروز است . علی‌رغم محیطِ‌زیست‌گرایی و اشتیاق فراوان به محافظه‌کاری ، انرژی اهمیت خود را از دست نداده است چه‌بسا اهمیت بیشتری پیدا کرده است [به‌واسطه‌ی رشد جمعیت] . دومین قانون ترمودینامیک اساساً بیان می‌کند که بدون ورودی دائم انرژی ، تمام سیستم‌ها دچار نقصان می‌شوند . آنتروپی مانند جاذبه بر همه غلبه می‌کند ؛ تنها ورودی انرژی می‌تواند این پروسه را متوقف نگاه دارد .
[...]
منابع انرژیِ بشر به تکامل خود ادامه خواهند داد . اما در چند دهه‌ی آتی دارای همان اهمیتی برای حفظ تمدن خواهند بود که امروز هستند و میل به فرارِ قابل انتظار مردم از فقر ، نیاز آن‌را حتی بیشتر می‌کند . قانون دوم همیشه وجود خواهد داشت و به کار خود ادامه خواهد داد . در نسل‌های آینده ، شرکت‌ها و کشورهایی که کنترل سوخت‌های فسیلی را در اختیار دارند نسبت به آنهایی که قبلاً آن‌را در اختیار داشتند ، تأثیر بیشتری را بر سایر جهان می‌گذارند . این امر در بهترین حالت آنچه خواهد شد که مارین از آن به‌عنوان 'جنگ سردتر' یاد کرده است .
جنگ سردتر ؛ چگونه تجارتِ جهانیِ انرژی از دست آمریکا خارج می‌شود ؟ ( مارین کاتوسا )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی