aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

سهمِ علی از فرشِ بهارکسری

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۴ ب.ظ
سعد در برابرِ ایوانِ کسری اردو زد و خزائن و گنج‌هایی را که یزدگرد نتوانسته بود ببرد در یدِ اختیارِ خود یافت . از اشیایی که یافتند سبدهای مهر شده پر از آلات زرینه و سیمینه ، جامه‌ها ، گوهرها ، اسلحه ، ادویات و عطریات خوشبو بود . فوجی از عرب در دنبال گریخته‌گان تا پلِ نهروان پیش رفتند و چند رأس دواب به غنیمت گرفتند که گنج‌ها و نشان‌ها بسیار گرانبهای سلطنتی را می‌بردند .
در صندوقی که بر شتری بسته بود چیزهای بسیار نفیس یافتند ؛ منجمله جامه‌های زربفت و تاج خسروپرویز و قبای او که از پارچه‌ی مرصع زربفت ، مرصع به جواهر و مزین به مروارید بود . در صندوق‌های دیگر زره ، خود ، ران‌بند ، بازوبند و شمشیر خسروپرویز که همه از طلا بود به‌دست آمد . پس آنگاه زره و شمشیرهایی که از هراکلیوس قیصر روم و خاقان ترک و داهر پادشاه هند و وهرام چوبین غنیمت گرفته بودند با اسلحه‌ی پیروز و قبادِ اول و هرمز چهارم و نعمان به‌دست عرب افتاد .
شمشیرهای خسرو و نعمان را با تاج خسروپرویز نزد خلیفه عمر فرستادند . عمر تاج را در کعبه آویخت ؛ فرش معروف بهارکسری یا بهارستان هم جزو غنائمی بود که نزد عمر فرستادند ؛ عمر گفت آن‌را قطعه‌قطعه کرده میان اصحاب رسول تقسیم کردند . علی (ع) سهم خود را به بیست‌هزار درهم فروخت . پس خمس غنائم را که به خلیفه تعلق داشت جدا کرده باقی را در بین شصت‌هزار تَن سپاهیان سعد تقسیم نمودند ؛ گویند به هر تَن دوازده‌هزار درهم رسید .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی