روانشناسی کمبود
جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۳۸ ق.ظ
سیبزمینی همیشه محبوبیت امروزش را نداشته است . در اواخر سدهی هجدهم ، فرانسویان اعتقاد داشتند سیبزمینی باعث جذام میشود ، آلمانیها سیبزمینی را صرفاً برای گاوها و زندانیان خود کِشت میکردند و دهقانان روسی آنرا سَمّی میپنداشتند . این اوضاع پس از آنکه فرمانروای روسیه ، کاترین کبیر ، زیرکانه دستور داد که دورِ مزارع سیبزمینی حصار بکشند ، تغییر کرد . علامتهای بزرگی در اطراف مزارع کار گذاشته شدند که به مردم دربارهی دزدی سیبزمینی اخطار میدادند . از آنپس سیبزمینی به یکی از اقلام اصلیِ غذایی در روسیه تبدیل شد و در تاریخ روسیه برجای ماند .
ترویج سیبزمینی از سوی کاترین کبیر در روسیه از یک اصل متعارف ، اما درعینحال مؤثر ، برای اقناع کردن بهره جست : آنچه کمیاب است بهتر بهفروش میرسد . جذابیت هرچیز را میتوان با وانمود کردن به اینکه کمیاب و غیرقابل دسترس است و با ایجاد موانعی در راه دستیابی به آن ، افزایش داد . یک ضربالمثل قدیمی میگوید : "کمبود دل آدمی را شیفتهتر میکند ."
عصر تبلیغات ( آنتونی پراتکانیس و الیوت آرونسون )
ترویج سیبزمینی از سوی کاترین کبیر در روسیه از یک اصل متعارف ، اما درعینحال مؤثر ، برای اقناع کردن بهره جست : آنچه کمیاب است بهتر بهفروش میرسد . جذابیت هرچیز را میتوان با وانمود کردن به اینکه کمیاب و غیرقابل دسترس است و با ایجاد موانعی در راه دستیابی به آن ، افزایش داد . یک ضربالمثل قدیمی میگوید : "کمبود دل آدمی را شیفتهتر میکند ."
عصر تبلیغات ( آنتونی پراتکانیس و الیوت آرونسون )
- ۹۹/۱۱/۱۷