aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

والی‌ها !

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۳ ق.ظ
شغل والی جمع‌آوری مالیات از ولایات و برقراری نظم در داخل ایالت بود . وی برای اینکه به این شغل منصوب شود ابتدا می‌بایست مبلغ هنگفتی به شاه می‌پرداخت و همین که زمام امور را در دست می‌گرفت ، می‌توانست این پول را با دزدیدن بخش عمده‌ی درآمدی که از ولایات وصول می‌کرد جبران کند . لیکن هنگامی که به‌نظر می‌رسید دارد کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد ، می‌بایست انتظار رقیبی را داشته باشد که جای او را بگیرد . کمتر اتفاق می‌افتاد که والیان بیش از سه‌سال در شغل خود باقی بمانند .
سایکس ناظر تیزبین توطئه‌های سبک بیزانسی محافل دولتی ایران بود . او در دفتر خاطراتش در ماه سپتامبر نوشته است :
در همه‌جا شایع شده است که ولیعهد (محمدعلی‌میرزا) درصدد برکناری آصف‌الدوله است . لیکن اگر آصف‌الدوله بتواند هنگام بازگشت شاه از اروپا به تهران ، در اینجا یک شلوغی به‌راه اندازد ، شاه مجبور می‌شود فرمان عزل او را لغو کند تا آصف بتواند قدرت لازم را برای فرونشاندن آشوب داشته باشد .
والی خراسان نه‌تنها از سوی رقیبان شخصی سمج ، بلکه از پدیده‌ی جدید مشروطیت نیز که ایران را به‌حرکت درمی‌آورد ، مورد تهدید قرار داشت .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی