aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

مشهد : ملایان ، جاسوسان و زائران

چهارشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۷ ق.ظ
شمالِ ایران تا سال ۱۹۰۵ عملاً تبدیل به یک ایالت روسی شده بود و مقامات روس آن‌را اداره می‌کردند . مقامات ایرانی اجازه‌ی جمع‌آوری مالیات نداشتند ، این‌کار را کنسول‌های روس انجام می‌دادند و آن‌را به بانک استقراضی روس می‌پرداختند که با کمک مالی دولت روسیه تأسیس شده بود و هیچ حسابی به دولت ایران پس نمی‌داد . این بانک روسی نه به‌عنوان یک بانک بازرگانی ، بلکه به‌عنوان شعبه‌ای از وزارت دارایی روسیه عمل می‌کرد و در برابر گرو گرفتن املاک مالکان ، مبالغ هنگفتی به آنان می‌پرداخت و از کلیه‌ی ابزارهای به‌اصطلاح نظام بانکی خود استفاده می‌کرد تا خود را جانشین دولت ایران نماید . تحت همه‌گونه عملیات غیرقانونی آشکار ، زمین‌های وسیع زراعتی به مهاجران روس منتقل می‌شد . افسران روسِ بریگاد قزاق هرچند حقوق‌بگیرِ دولت ایران بودند ، دستورهای خود را از وزارت جنگ روسیه دریافت می‌کردند . در سال ۱۹۰۱ سرگرد چنویکس ترِنچ ، کنسول انگلیس در مشهد گزارش داد که دولت ایران قصد دارد عایدات ایالت مرزی و استراتژیک سیستان را به مقاطعه‌ به روس‌ها واگذار کند یا حتی ایالت مزبور را یکجا به روس‌ها بفروشد . در سال‌های بعد اطلاعات مشابهی در مورد خراسان واصل شد .
در همین‌حال روس‌ها مشغول پیشروی نظامی از طریق سرزمین‌های ماورای خزر به‌سوی آسیای مرکزی بودند و خطری جدی‌تر از هر وقت برای هند ایجاد کرده بودند . اکنون راه‌آهن آنان تا مرز افغانستان رسیده بود .
[...]
خراسان با ایالت کرمان کاملاً متفاوت است . درحالیکه که کرمان سرزمینی دورافتاده و آرام متشکل از کوه‌های برهنه است و تنها چند روستای واحه‌مانند و نخلستان خرما دارد ، خراسان ایالتی است حاصلخیز که در یکی از چهاراه‌های آسیا قرار گرفته و به‌خاطر معادن فیروزه و مزارع زعفرانش شهرت دارد . خراسانِ بزرگ تا افغانستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستانِ امروزی گسترده بوده و بیشتر ، خود را بخشی از آسیایِ مرکزی می‌دانسته تا ایران که در غرب و جنوبِ آن قرار داشته است .
شهر مقدس مشهد در بستر رودخانه‌ای قرار گرفته که ۳۲۰۰ پا از سطح دریا ارتفاع دارد . در غرب ، شمال و جنوب آن کوه‌هایی وجود دارد که ارتباط آن‌را با دشت بزرگ ترکستان قطع می‌کند . در فاصله‌ی ۱۵۰ کیلومتری شرق آن ، نقطه‌ای است که مرزهای سه کشور ایران ، افغانستان و روسیه با یکدیگر تلاقی می‌کند . مدت‌ها پیش از آنکه روس‌ها حرکت خود را به‌سوی آسیای مرکزی آغاز کنند ، امپراطوری ایران تا ترکستان ، بخارا ، سمرقند و ماوراءالنهر گسترده بود و از این‌راه بود که امواج پی‌درپی مهاجمان ترک‌زبان می‌آمدند ، که اوج آن پیدایش تیمور لنگ بود .
[...]
آستان قدس موقوفات فراوان و مهمی داشت . پیرامون حرم را بازار بزرگی فراگرفته بود که در آن زائران ، بازرگانان و مسافران در صرافی‌ها با هم درمی‌آمیختند .
ثروت و قدرت روحانیون مشهد ناشی از نظام قراردادی وقف بود که براساس آن افراد می‌توانستند با وقف کردن اموال و املاک خود به امور خیریه‌ی فرضی ، آنها را از تهدید دائمی مصادره‌ی دولت حفظ نمایند و مادام‌العمر از بخشی از درآمد آن بهره‌مند شوند . بدین‌سان آستان قدس املاک زیادی به‌دست آورد و تبدیل به قدرتی مستقل با حقوق و امتیازات مخصوص خود گردید . اداره‌ی آن‌را متولی‌باشی برعهده داشت که هرچند از جانب شاه منصوب می‌شد ، آن‌را به‌صورت یک امپراطوری مستقل اداره می‌کرد و به او به‌عنوان سخنگوی شخصی امام [رضا (؟!)] نگریسته می‌شد . او اجازه داشت ده‌درصد از عایدات اوقاف را برای خودش بردارد ، و به‌سرعت ثروتِ شخصی هنگفتی می‌اندوخت . او همچنین منبع کلیه‌ی اسناد رسمی و قانونی بود که درآمد بیشتری برایش تأمین می‌کرد . برای نظارت در کارهای متولی‌باشی ، قائم‌مقام وجود داشت که سمتی موروثی بود که رئیسِ سادات ، یا اعقاب امام عهده‌دار می‌شدند .
از نظر انگلیسی‌ها مشهد با جمعیت دائماً درحالِ تغییرِ همیشگی خود (به‌واسطه‌ی زُوّار) و نزدیکی به مرزهای روسیه و افغانستان ، برای استخدام مأموران مخفی ، بدون جلب توجه ، کمال مطلوب به‌شمار می‌رفت و بنابراین نمایندگی آن کشور در مشهد تبدیل به مهم‌ترین و حساس‌ترین کنسولگری در ایران گردید . زندگی کنسولی در آن شهر عبارت بود از مجموعه‌ای از بازی‌های سیاسی آمیخته با مذهب ، جاسوسی و قاچاق اسلحه . پس از عزیمت نی‌الیاس در سال ۱۸۹۶ ، اعتبار انگلیسی‌ها در خراسان کاهش یافت و روس‌ها همه‌ی کارها را در دست گرفتند .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی