aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

بصره

دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۸ ق.ظ
سایکس در اوایل ژوئن به محمره (خرمشهر کنونی) جایی که کارون به شط‌العرب می‌پیوندد ، رسید . در این شهر چند روزی نزد کنسولیار انگلیس اقامت کردند و سپس سوار کشتی شطی بخاری به مقصد بصره شدند که مرکز تجارت بریتانیا در بین‌النهرین است . کشتی شطی ، ناخدایی انگلیسی و خدمه‌ای نیرومند از مسیحیان کلدانی داشت ، ناخدا نه عربی بلد بود نه فارسی ولی حضور بریتانیا در آن منطقه چنان قوی بود که کلیه‌ی مسافران و خدمه انگلیسی می‌فهمیدند .
یک‌ونیم کیلومتر بالاتر از محمره ، از برابر کوشک شیخ مزعل نظام‌السلطنه ، رئیس ایل عرب‌زبان کعب ، عبور کردند .° در آنجا کشتی "به‌مناسبت مساعدت پدر شیخ به یک کشتی انگلیسی ، که مورد حمله‌ی دزدان دریایی قرار گرفته بود ، یک تیرِ توپ شلیک کرد . بلافاصله به این سلام با یک تیرِ توپ پاسخ داده شد ، و به ما گفتند که کشتی هر بار از برابر کوشک شیخ عبور کند با شلیک توپ سلام می‌دهد و از قصر شیخ به آن پاسخ داده می‌شود ."
بصره به‌رغم اینکه در قلمرو دولت ترکیه‌ی عثمانی قرار داشت ، در آن‌هنگام مرکز تجارت خرمای انگلیسی‌ها بود که آن‌را به آمریکا و انگلستان صادر می‌کردند و در تولید سس‌های تند و سرکه به‌کار می‌بردند . به هنگام چیدن و بسته‌بندی خرما اختلاف و برخوردهایی میان شرکت‌های مختلفِ صادرکننده صورت می‌گرفت ، وقتی همه‌ی کارها تمام و آخرین محموله‌ی خرما صادر می‌شد با یک ضیافت شام کلیه‌ی اختلاف‌ها رفع می‌شد .
[...]
سایکس پس از آنکه توسط نماینده‌ی شرکت برادران لینچ در بصره از جریان امور آگاه شد ، از طریق کارون عازم ایالت حاصل‌خیز ایرانی عربستان گردید (که امروز خوزستان نامیده می‌شود) . سایکس می‌دانست که در این ایالت چندین محل آثار باستانی و قدیمی وجود دارد . او دیداری از شیخ مزعل به‌عمل آورد . شیخ پس از آنکه اصطبل اسب‌های عربی و نریان‌های مورد علاقه‌ی خود را به او نشان داد °°، گفت با انگلیسی‌ها دشمنی ندارد ولی با برقراری تجارت آزاد با داخل ایران مخالف است ، زیرا این‌کار سبب می‌شود که سربازان و مقامات ایرانی به قلمرو او تهاجم کنند . او به‌منظور تأکید بر این عقیده ، دو فروند لنج تهیه نموده و سرویس خودش را دایر کرده بود ، و با تشکیل یک گمرک بسیار قوی لنج‌های شرکت برادران لینچ را تحریم کرده بود .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°بعدها برادر او ، شیخ خزعل ، حافظ منافع انگلستان در ایران شد ، تا اینکه رضاشاه او را خلع کرد .
°°در آن‌زمان کلیه‌ی نریان‌هایی که به درد تخم‌کشی نمی‌خوردند کشته می‌شدند . تنها مادیان‌ها بودند که سواری می‌دادند .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی