aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

طبقه‌بندی مردم بر اساسِ اعتقاد !

يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰ ق.ظ
در کرمان افزون بر مسلمانان ، جامعه‌ی نسبتاً بزرگی از زرتشتیان - بازرگانان ، کشاورزان و زمین‌داران - وجود داشت که به درستکاری شهرت داشتند . آنان ایرانیان پاک بودند که در رگ‌هایشان خون مهاجمان عرب ، ترک و مغول وجود نداشت و با پارسیان بمبئی نسبت داشتند . پیامبر اسلام آنان را صاحب کتاب شناخته بود اما از تبعیض مسلمانان رنج می‌بردند که آنها را از سَواری در بازار° یا قفل کردن درِ خانه‌هایشان منع می‌نمودند [!] و مجبورشان کرده بودند لباس‌هایی به‌رنگ تیره بپوشند . لیکن آزارِ بیشتر متوجه جامعه‌ی بهاییان بود که مذهب لبریز از عقاید تساهل‌آمیز و نیکوکاری‌شان که در ایران به‌کلی تازه بود ، از سوی علمای دین ممنوع اعلام شده بود و پیروان آن مرتد شناخته می‌شدند .
در پست‌ترین سطح طبقات اجتماعی جامعه‌ی کوچک یهودیان قرار داشت که به‌قول سایکس : "در وضع نکبت‌باری به‌سر می بَرند و با وجود این ، درآمدهای ناچیز حاصل از داد و ستدهای کوچک‌شان اخاذی پنداشته می‌شود . آنان شعبه‌ای از جامعه‌ی یهودیان یزد هستند و گفته می‌شود از بغداد آمده‌اند ." به‌گفته‌ی سایکس : "پست‌تر از اینها بیست‌نفر هندی تبعه‌ی انگلیس هستند که اکنون بر طبق مقررات کاپیتولاسیون از حمایت برخوردارند . تجارت آنان پررونق است ، ولی نظر به اینکه در اخذ بهره‌ی وامهایی که به مردم می‌دهند فوق‌العاده سخت‌گیر و حریص‌اند مورد نفرت عموم می‌باشند ."
سایکس به‌شدت تحت‌تأثیر دراویش فرقه‌ی نعمت‌اللهی قرار گرفت . زیارتگاه آنان در ماهان قرار داشت که شاه نعمت‌الله ولی ، مؤسس فرقه پس از درگذشت در ۱۴۳۱ در آنجا دفن شده بود . فرقه‌ی مزبور محترم‌ترین فرقه‌ی صوفیان بود و پیروان آن گونه‌های خود را با سیخ سوراخ نمی‌کردند یا روی آتش راه نمی‌رفتند ، بلکه با موسیقی و آواز غرق در بحر تفکر می‌شدند . دراویش نعمت‌اللهی با تأکید بر تساهل ، نفوذ پنهانی فراوانی در ایران داشتند و امانتدار فرهنگ سنتی ایرانی با اشعار آزادیخواهانه ، موسیقی و نقاشی بودند که ملایانِ خشکه‌مقدس و متعصب نابود کرده بودند . آنان به هیچ‌وجه راهبانی نبودند که با گوشه‌گیری زندگی کنند ، بلکه اعضای آن به‌کلیه‌ی طبقات اجتماعی ، از پست‌ترین تا عالی‌ترین طبقات کشور ، تعلق داشتند . ساختار فکری آن‌ها به فراماسون‌ها شباهت داشت و لژهایی در سراسر کشور داشتند .
هنگامی که سایکس به دیدار مرشد آن‌ها رفت ، این مرد مقدس به او اظهار داشت که تعصب دینی که ملایانِ شهرنشین تشویق می‌کنند نتیجه‌ی نادانی است و باید از میان برود تا جا را برای عشق و دوستی جهانی بگشاید . سایکس احترام زیادی نسبت به این شخص پیدا کرد و آرزو کرد عقاید تساهل و تسامح‌آمیز او نفوذ بیشتری بر جهان اسلام بیابد .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°به‌نقل ازهمین کتاب در آن‌دوران اسب سواری در کوچه‌ها و بازارِ شهر یزد هم برای زرتشتیان ممنوع بوده است ! 
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی