aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

بندِ قیصر

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۷ ق.ظ
[در جنگی بین شاهپور با رومیان ، ارتش روم توسط سپاه شاهپور محاصره می‌شود] ... مورخان رومی نوشته‌اند که ماکریانوس که معاون فرمانده‌ی کل بود و خیال سلطنت روم را در سر می‌پخت ، خیانت کرده سپاه روم را عمداً در محاصره انداخت .
باری والریانوس امپراطور روم با هفتادهزار لژیون رومی گرفتار گشت (۲۶۰ میلادی) و این فتح عظیم ، نام ایران را در جهان آن روز مشهور و سطوت او را در دل‌های دشمنان متمکن کرد . شاهنشاه در آن‌هنگام که خود را شاهنشاه شرق و غرب می‌دانست لقب امپراطوری را به سیریادس یکی از سرداران پناهنده‌ی رومی داد ؛ شاهپور فرمان داد که اسیران رومی را در شهرهایی که خود آنان طبق طرح اردوگاه‌های رومی بنا کردند مستقر ساختند . ایشان به‌عنوان متخصص ، معمار ، مهندس و اهل فن در ایجاد کارهای عام‌المنفعه ، مخصوصاً بنای پل‌ها ، سدها و جاده‌ها خدمت کردند و هنوز آثار آنان در خوزستان باقی است ؛ احتمال قوی می‌رود که شاهنشاه ایران اسیران رومی را در ناحیه‌ی گندی‌شاپور و شوشتر مستقر کرده باشد .
[...]
به‌موجب روایات شرقی ، شاهپور (اول) ، والریانوس (قیصر روم) را مجبور کرد که در ساختمان سد شوشتر کار کند . این سد ۱۵۰۰ قدم طول داشت و هنوز هم برای برگرداندن آب کارون به مزارع به‌کار می‌رود و به بند قیصر معروف است .
شاهپور به یادبود غلبه‌ی خود بر روم و اسارت امپراطور ، دستور داد تصویر والریانوس را که در زیرِ پای او به‌زانو افتاده و سیریادس امپراطور منصوب از طرف شاهپور را که در پیش او ایستاده بر پنج نقش‌برجسته که روی صخره‌ها و پرتگاه‌های پارس حجاری شده منقوش سازند .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی