aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

لوح و قلم

شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ق.ظ
خداوند می فرماید :
"قسم به نون و قسم به قلم و به آنچه که می نویسد ." (۱-قلم)
"بخوان ، که پروردگارت بزرگوار است ، همان که [نوشتن] را بوسیله ی قلم آموخت آنچه را که آدمی نمی دانست آموخت ." (۳تا۵-علق) "
"که این قرآنی ارجمند است ، در نوشته ای پنهان [لوح محفوظ] که جز پاکیزه گان بِدان نرسند ." (۷۷تا۷۹-واقعه)
"خداوند هرچه را که می خواهد [از آن نوشته] محو می کند و [هرچه را که می خواهد] ثابت می کند و اصل کتابها [لوح محفوظ] نزد او است ." (۳۹-رعد)
و اینکه :
"آن در لوح محفوظ نزد ما بلند مرتبه و حکیم است ." (۴-زخرف)
و در خبر است که : اسرافیل فرشته ای است که بر لوح گماشته شده است ، در آن می نگرد و منتظر است که چه موقع برای دمیدن در صور به او امر شود . و لوح ، مجموع علوم موجودات است (یعنی نقوش و صُوَر عقلی) ، و گفته شده : اصل آن از طلا ، و دو طرف آن از یاقوت قرمز است ، که پهنای هر یک از خاور تا باختر ، و درازای آن از عرش تا فرش است ؛ و قلم ، مروارید سفیدی است که درازای آن هزار ساله راه است .
و در حدیث است که : چون خداوند قلم را خلق کرد ، فرمود : بنویس ! عرض کرد : چه بنویسم ؟ فرمود : علم مرا در خلق بنویس ! سپس قلم به آنچه که تا روز قیامت وجود داشت جاری شد .
و از رسول صلی الله علیه و آله روایت شده است که : علم پیشی گرفت ، و قلم خشک شد (کنایه از مرتبه ی قضای الهی است که هیچگونه برگشت و نسخی ندارد -مترجم) ، و قضاء و حکم حق به چگونگی نوشته ، و تصدیق به اینکه سعادت و نیکبختی از خدا ، و شقاوت و بدبختی از خداست ، تمام شد .
و در کتاب 'اعتقادات' از ابن بابویه قمی رضوان الله علیه آمده است که : "لوح و قلم دو فرشته اند ." البته اثبات این دو از طریق خبر و روایت اینچنین است ، ولی از طریق عبرت و بینش ، برهان عقلی تمام آنچه را که گفتند جایز دانسته و انکار نمی کند ، و مانند این است که یکی از آن دو که قلم است ، جوهری عقلی و بلکه عقل کلی است : که آن به تمامه عالم عقلی است ؛ و دومی یعنی لوح ، جوهری است نفسانی بلکه نفس کلی که به تمامه عالم نفسانی است .
اسرارُالآیات ( مُلاصدرا )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی