aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

تنگناهای مالی

پنجشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۱۰ ب.ظ
از اسناد متعددِ وزارت خارجه ی آمریکا روشن می شود که آمریکا نیز کاملاً در جریانِ میزان گسترده ی خرید غله توسط انگلیسی ها در ایران ، در شرایطی که قحطی و گرسنگی جمعیت ایران را از دَمِ تیغ می گذراند ، بوده است . درحالیکه موسسات خیریه ی آمریکا برای جبران قحطی حجم قابل توجهی از مواد غذایی رَوانه ی ایران می کردند ، دولت ایالت متحده تلویحاً به قتل عام در ایران رضایت داده بود .
همزمان با خرید غله در نواحی شمالی و غربی ایران توسط "اداره ی منابع محلی بین النهرین" انگلیسی ها در شرق ایران نیز دست به خرید غله زدند . از روی نوشته های ژنرال دیکسون می توان به جزئیات میزان خرید غله ی شرق ایران پی برد .
[...]
علاوه بر این بریتانیا جلوی ورود مواد غذایی از ایالات متحده به ایران را گرفته بود . نکته ی بسیار مهم و قابل اعتنای این ماجرا ، همانطور که از گزارش های دیپلماتیک آمریکایی ها نیز برمی آید ، این حقیقت است که در همان زمان که ایران دستخوش قحطی خطرناکی بود که به مرگ میلیون ها تَن انجامید ، بریتانیا از ورود مواد غذایی از ایالات متحده به ایران جلوگیری کرد . بارِ دیگر دولت ایالات متحده به قتل عام ایرانیان تَن داده بود .

فصل ششم به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه دولت انگلستان ، ایران را در تنگنای مالی قرار داد . محروم کردن ایران از منابع مالی با سیاست انگلستان در محروم کردن ایران از منابع غذایی هماهنگ و همراه بود . در آغاز جنگ ، دولت ایران دچار یک بحران مالی شد ؛ زیرا جنگ کاهش شدید درآمد بازرگانی خارجی و نیز درآمدهای گمرکی را در پی داشت . در نتیجه "قرارداد مهلت قانونی" بین دولت ایران و دولت های روسیه و انگلستان به امضاء رسید . درآمدهای گمرکی جنوب و شمال ، [به ترتیب] توسط انگلیسی ها و روس ها جمع آوری می شد . از این درآمدها ، سود و جریمه ی دیرکرد بدهی های ایران به دولت های روسیه و انگلستان کسر می شد و سپس باقی مانده ی آن به دولت ایران پرداخت می گردید . این درحالی بود که بر طبق این قرارداد می بایست کل درآمدها به دولت ایران داده می شد . با کاهش حجم بازرگانی در اثر جنگ ، این پرداخت بسیار ناچیز شده بود . دولت های روسیه و انگلستان بر طبق قراردادی که در ژوئیه ی ۱۹۱۶ با دولت ایران منعقد کردند می بایست ماهانه مبلغ ۲۰۰/۰۰۰ تومان به ایران می پرداختند . در آنزمان این مبلغ معادل ۳۰/۰۰۰ پوند و نرخ برابری ارز ۶۵ قران (۶/۵ تومان) به ازای هر پوند بود . ابتدا به مدت چند ماه این مبلغ مسدود شد و پس از انقلاب روسیه ، روسها بکلی از پرداخت سهم خود سر باز زدند . از آن پس پرداخت انگلیسی ها نیز نامنظم انجام می شد ؛ در نتیجه مشکلاتی در برابری نرخ ارز بوجود آمد .
[...]
شکی نیست که مهمترین اقدام مالی علیه ایران ، محروم کردن این کشور از درآمدهای نفتی اش بود . زمانی که میلیون ها ایرانی در گرسنگی به سر می بردند ، دولت انگلستان و "شرکت نفت انگلیس و ایران" ، درآمدهای نفتی ایران را به بهانه های واهی مسدود کردند . میزان درآمدهای نفتی ایران طی سالهای ۱۹۱۹-۱۹۱۴ ، ۸ میلیون پوند بود ، این مبلغ حدود ۴۰ میلیون دلار و در آن زمان مبلغی بسیار معتنابه و تقریباً چهار برابر مجموع بودجه ی سالانه ی دولت ایران بود . اگر این پول به ایران پرداخت می شد ، میلیون ها نفر از مرگ ناشی از گرسنگی نجات می یافتند .
[...]
اینکه انگلیسی ها در دوران قحطی ، ایران را از درآمدهای نفتی اش محروم ساختند ، به خودی خود اقدامی بشدّت بدسگالانه بود ؛ این اقدام کمتر از قتل عام و نسل کُشی نبود .
محرومیت از درآمدهای نفتی ، توام با تقلب و نابسامانی در نرخ ارز ، تنگنای مالی دولت ایران را کامل کرد ؛ درنتیجه در آن بحبوحه ی جنگ و قحطی دولت ایران نتوانست برای قربانیان اقدام مفید و موثری انجام دهد . دولت بریتانیا در همان حال که از یکسو ایران را از منابع مالی اش محروم کرده بود ، از سوی دیگر فریاد شِکوه و شکایتش از بی کفایتی و ناتوانی دولت ایران در کمک به قحطی زدگان بلند بود ؛ یکبار دیگر باید تاکید کرد که این محروم کردن ایران از منابع مالی خود ، هماهنگ و همراه با خطِ مشیِ انگلستان در محروم کردن ایران از تامین آذوقه ی مردمش بود . تردید نمی توان داشت که قحطی و نسل کُشی ، اقدامِ جنگیِ تعمدی بریتانیا برای اشغال و تصرف ایران بوده است .
قحطی بزرگ ( محمدقلی مجد )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی