aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

هرمزد جهان را در شش نوبت آفرید !

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳ ق.ظ
آفریدن جهان : در سه هزار سالی که اهریمن در قعر دوزخ افتاده بود هرمزد به آفریدن این جهان و کامل ساختن جهان مینوی پرداخت ، تا چون اهریمن بدنهاد پیکار آغاز کند این جهان در برابر وی چون سنگری استوار باشد .
در جهان مینوی هرمزد نخست ایزدان ششگانه را برای یاری خود آفرید تا در نگاهبانی عالم و نبرد با اهریمن یاور وی باشند . اینان بهمن و اردیبهشت و شهریور و اسفندارمزد و خرداد و مرداد بودند .
اهریمن نیز شش دیو مهیب و بدکار بیاری خود آفرید . می توخت دیو دروغ و اکومن دیو بدمنشی و بداندیشی ، سالار این دیوان بودند و در برابر اردیبهشت ایزد راستی و بهمن ایزد نیک منشی آفریده شدند .
در ساختن جهان ، هرمزد از روشنایی بیکران آغاز کرد . از روشنایی بیکران آتش را آفرید و فروزش و تابندگی را از روشنایی بیکران در آن نشاند . از آتش باد را به صورت جوانی پانزده ساله آفرید . از باد آب را برای مغلوب ساختن دیو تشنگی آفرید و از آب خاک را پدید آورد .
چون عناصر عالم از آتش و باد و آب و خاک آماده شد به ساختن این جهان پرداخت .
جهان ما : نخست گنبد آسمان را از پولاد گداخته آفرید و آنرا حصار عالم کرد و سر آنرا به روشنایی بیکران پیوست . آسمان چون زرهی بود تا هرمزد در جنگ با اهریمن بخود بپوشد .
دوم دریاها را آفرید و برای آنکه دریاها بپاید و خشکی نبیند باد ابرانگیز را بیاری دریاها گماشت .
سوم زمین را در میان گنبد آسمان بیک پهنا و یک درازا و یک ژرفا پدید آورد . روی آنرا از نشیب و فراز پوشاند و در آن کوهها پدید آورد ، و در کوهها فلزات گوناگون از آهن و روی و گچ و گوگرد نشاند . زیر زمین همه جا را آب قرار داد .
چهارم گیاه را آفرید ، بدینگونه که در وسط زمین گیاهی پدید آورد تر و شیرین ، بی شاخه و بی پوست و بی خار . این گیاه تخمه ی همه ی گیاهان را در خود داشت . هرمزد آب و آتش را بیاری وی گماشت و از آن همه گونه گیاه پدید آمد .
پنجم سالار چهارپایان اهلی را به صورت گاوی سفید در سرزمین ایران ویج* در ساحل رود دائیتی آفرید ، بعدها ایران ویج مرکز نژاد آریایی شد . هرمزد آب و گیاه را بیاری گاو گماشت تا به کمک آنها نیرو گیرد و ببالد و فرزندان آورد .
ششم کیومرث بشر نخستین را آفرید که چون خورشید درخشان بود . کیومرث را بر ساحل راست رود دائیتی آفرید و گاو سفید بر ساحل چپ قرار داشت ، و میان ایشان رود دائیتی روان بود . هرمزد کیومرث را بینا و گویا و شنوا آفرید . مردمان از نسل کیومرث و به شکل او پدید آمدند .
هرمزد آفریدگان زمین همه را از آب پدید آورد ، جز گاو و کیومرث را که گوهرشان از آتش بود .
آفرینش این جهان یکسال به درازا کشید . هرمزد جهان را در شش نوبت آفرید و پس از هر نوبت پنج روز آرام گرفت و آن پنج روز را روزهای جشن و شادی قرار داد .
هرمزد آفرینش را از نخستین روز فروردین آغاز کرد : آسمان را در چهل روز آفرید . آبها را در پنجاه روز آفرید . زمین را در هفتاد روز ، گیاه را در سی و پنج روز و حیوان را در هفتاد و پنج روز و آدمی را در هفتاد روز پدیدار کرد .
آنگاه هرمزد هفت سپهر را آفرید و ماه و آفتاب و اختران ثابت و سیار را میان زمین و آسمان در آنها جای داد و همه را آماده ی نبرد ساخت .
[...]
پس از آنکه هفت سپهر ساخته شد و موجودات این جهان از آب و باد و آتش و زمین و گیاه و جانور و آدمی پرداخته گردید ، هرمزد کار جهان را بامشاسپندان ، یاوران ششگانه ی خود ، سپرد و آنان را بر موجودات عالم نگهبان کرد و ایزدان و فرشتگان دیگر بیاری آنان گماشت .
هرمزد که خود برتر از همه بود کار مردمان را در عهده گرفت :
بهمن را که امشاسپند نخستین بود ، نگهبان چارپایان کرد .
اردیبهشت امشاسپند دوم را بپاسبانی آتش گماشت .
شهریور ، امشاسپند سوم را نگاهدار فلزات زمین قرار داد .
اسفندارمزد ، امشاسپند چهارم را بر زمین نگاهبان کرد .
خرداد امشاسپند پنجم را بر آب ها گماشت .
مرداد امشاسپند ششم را پاسدار گیاهان کرد .
داستانهای ایران باستان ( احسان یارشاطر )

*ایران ویج : نامی که ایرانیان قدیم بوطن اصلی خود و مرکز نژاد آریایی می دادند . رود دائیتی از میان این سرزمین می گذشت . دور نیست که ایران ویج خوارزم و رود دائیتی جیحون باشد .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی