ماشیح ، سوشیانت و هزارهگرایی !
در دوران بنیاسرائیل پیامبران در مراسمی ، مقداری روغن بر سرِ پادشاهان میریختند و با دست خود آن را مسح میکردند ، بر اثر اینکار آن پادشاه 'ماشیح' (مسیح) خوانده میشد و اطاعت وی بر همه واجب میگردید . واژهی مسیحا از روی ماشیح (با توجه به تلفظ لاتین آن : مسیا Massiah) ساخته شده است . این واژه در اصل لقب پادشاهان قدیم بنیاسرائیل بود ، ولی در زمانهای بعد به پادشاهِ آرمانی یهود اطلاق شد .
حدود ششقرن قبل از میلاد ، بعد از حملهی بختالنصر به بنیاسرائیل و کوچ دادن آنها به بابل ، این حادثه نقطهعطفی در تاریخ بنیاسرائیل شد و این امید در آنان پدید آمد که خدا یک رهبر رهاییبخش از خاندان داوود میفرستد تا ماشیحِ بنیاسرائیل باشد و روزگار خوش قدیم را بازگرداند.
در کتاب اشعیا میخوانیم :
"نهالی از تنهی یسّی (پدر داوود) بیرون آمده ، شاخهای از ریشههایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت ؛ یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوت و روح معرفت و ترس از خداوند ، و خوشی او در ترس خداوند خواهد بود و موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد کرد و بر وفق سمع گوشهای خویش تنبیه نخواهد نمود ، بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین بهراستی حکم خواهد نمود . و جهان را بهعصای دهان خویش زده ، شریران را به نفخهی لبهای خود خواهد کشت . و کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت . و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند . و گاو با خرس خواهد چرید و بچههای آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد و طفل شیرخواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد و طفلِ از شیر بازداشته شده ، دست خود را بر خانهی افعی خواهد گذاشت . و در تمامی کوه مقدس من ، ضرر و فسادی نخواهند کرد ، زیرا که جهان از معرفت خداوند پُر خواهد بود ، مثل آبهایی که دریا را میپوشاند ."
یهودیان آرمان مسیحا را توسعه داده ، مسائلی دیگر بر آن افزودند و گفتند که در دوران مسیحا برکات طبیعت افزایش مییابد . آنان چیزهایی را بر دوران مسیحا تخیل کردند که حتی در عصر درخشان داوود و سلیمان وجود نداشت ، مثلاً معتقد شدند که در عصر مسیحا ، ابر و باد و مه و خورشید و فلک بهنفع بنیاسرائیل رفتارهای تازهای خواهند داشت و زمین نانهای پخته و لباسهای دوخته تولید خواهد کرد ! این آرمانها در کتابهای فراوانی ثبت شد و با اینکار 'ادبیات مکاشفه' پدید آمد که کتاب دانیال در عهد عتیق نمونهای از آن است .
بهنظرِ گروهی از دانشمندان ، خاستگاه این عقیده دین زرتشت است . زرتشتیان معتقدند دورِ جهان دوازدههزار سال است که به چند مقطع تقسیم میشود و موعود (منجی) آن دین که 'سوشیانت' خوانده میشود ، در واپسین هزاره برخواهد خواست . از دیدگاه پژوهشگران عقیدهی زرتشتیان در اینباب به یهودیت سرایت کرد و اعتقاد به قیام ماشیح را پدید آورد . [انتظار مسیحا در آئین یهود (جولیوس گرینسون)]
پیشگوییهای آخرالزمان ( اسماعیل شفیعی سروستانی و ...)
- ۰۰/۰۹/۰۹