aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

اشک نهم

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۵ ق.ظ
اشک نهم (مهرداد دوم یا مهرداد بزرگ) از پادشاهان بزرگ اشکانی است . وی پس از پدرش اردوان دوم به‌تخت نشست (۱۲۴ تا ۷۴ ق.م) و سکاها را شکست سختی داد ، و خطر نژاد زرد را از ایران دور کرد . وی در حدود ۱۱۵ ق.م هیأت سفارتی را که از طرف فغفور چین فرستاده شده بودند پذیرفت و با پادشاه آن کشور پیمان بازرگانی و ترانزیت بست . از طرف دیگر دولت روم در مغرب اقتدار وسیعی به‌هم رسانیده برای تکمیل جهانگیری خود تسخیر ایران و هند را لازم می‌دانست .
در زمان مهرداد دوم بود که روم و ایران برای اولین‌بار به‌یکدیگر برخورد کردند . اختلاف ایران و روم از همان روزهای نخست تا آخر بر سر مسأله‌ی ارمنستان بود ، که هر دو تسلط برآن ایالت را ادعا می‌کردند . مهرداد اول که دولت پارت را توسعه می‌داد در فتوحات خود به ارمنستان رسید و با کمک او در زمان آنتیوخوس اپی‌فانس ، ارمنی‌ها خود را از تسلط سلوکی‌ها آزاد کردند ، و در آنجا دولتی تشکیل شد که سلطنت آن به‌دست یکی از شاخه‌های سلسله‌ی اشکانی افتاد .
[...]
مهرداد دوم ایران را به‌صورت قدرت جهانی درآورد ، تماس‌های او با روم در مغرب و با چین در مشرق ، عظمت نقش او را در حیات سیاسی و اقتصادی دنیای آن‌روز نشان داد و موجب شد که وی را به‌لقب شاهنشاه و بزرگ بخوانند . مهرداد دوم حدود شرقی ایران را تا کوه‌های هیمالیا رسانید .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی