aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

ماشیح ، سوشیانت و هزاره‌گرایی !

سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۱۱ ب.ظ

در دوران بنی‌اسرائیل پیامبران در مراسمی ، مقداری روغن بر سرِ پادشاهان می‌ریختند و با دست خود آن را مسح می‌کردند ، بر اثر این‌کار آن پادشاه 'ماشیح' (مسیح) خوانده می‌شد و اطاعت وی بر همه واجب می‌گردید . واژه‌ی مسیحا از روی ماشیح (با توجه به تلفظ لاتین آن : مسیا Massiah) ساخته شده است . این واژه در اصل لقب پادشاهان قدیم بنی‌اسرائیل بود ، ولی در زمان‌های بعد به پادشاهِ آرمانی یهود اطلاق شد .
حدود شش‌قرن قبل از میلاد ، بعد از حمله‌ی بخت‌النصر به بنی‌اسرائیل و کوچ دادن آنها به بابل ، این حادثه نقطه‌عطفی در تاریخ بنی‌اسرائیل شد و این امید در آنان پدید آمد که خدا یک رهبر رهایی‌بخش از خاندان داوود می‌فرستد تا ماشیحِ بنی‌اسرائیل باشد و روزگار خوش قدیم را بازگرداند.
در کتاب اشعیا می‌خوانیم :
"نهالی از تنه‌ی یسّی (پدر داوود) بیرون آمده ، شاخه‌ای از ریشه‌هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت ؛ یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوت و روح معرفت و ترس از خداوند ، و خوشی او در ترس خداوند خواهد بود و موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد کرد و بر وفق سمع گوش‌های خویش تنبیه نخواهد نمود ، بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به‌راستی حکم خواهد نمود . و جهان را به‌عصای دهان خویش زده ، شریران را به نفخه‌ی لب‌های خود خواهد کشت . و کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت . و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل کوچک آن‌ها را خواهد راند . و گاو با خرس خواهد چرید و بچه‌های آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد و طفل شیرخواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد و طفلِ از شیر بازداشته شده ، دست خود را بر خانه‌ی افعی خواهد گذاشت . و در تمامی کوه مقدس من ، ضرر و فسادی نخواهند کرد ، زیرا که جهان از معرفت خداوند پُر خواهد بود ، مثل آب‌هایی که دریا را می‌پوشاند ."
یهودیان آرمان مسیحا را توسعه داده ، مسائلی دیگر بر آن افزودند و گفتند که در دوران مسیحا برکات طبیعت افزایش می‌یابد . آنان چیزهایی را بر دوران مسیحا تخیل کردند که حتی در عصر درخشان داوود و سلیمان وجود نداشت ، مثلاً معتقد شدند که در عصر مسیحا ، ابر و باد و مه و خورشید و فلک به‌نفع بنی‌اسرائیل رفتارهای تازه‌ای خواهند داشت و زمین نان‌های پخته و لباس‌های دوخته تولید خواهد کرد ! این آرمان‌ها در کتاب‌های فراوانی ثبت شد و با این‌کار 'ادبیات مکاشفه' پدید آمد که کتاب دانیال در عهد عتیق نمونه‌ای از آن است . 

به‌نظرِ گروهی از دانشمندان ، خاستگاه این عقیده دین زرتشت است . زرتشتیان معتقدند دورِ جهان دوازده‌هزار سال است که به چند مقطع تقسیم می‌شود و موعود (منجی) آن دین که 'سوشیانت' خوانده می‌شود ، در واپسین هزاره برخواهد خواست . از دیدگاه پژوهش‌گران عقیده‌ی زرتشتیان در این‌باب به یهودیت سرایت کرد و اعتقاد به قیام ماشیح را پدید آورد . [انتظار مسیحا در آئین یهود (جولیوس گرینسون)]
پیشگویی‌های آخرالزمان ( اسماعیل شفیعی سروستانی و ...)

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی