سرکوبِ فردیت در شرق و فرهنگِ نقّاد در غرب
سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۱ ق.ظ
موانع منتج از ارزشهای 'آسیایی' مشخصاً بههنگام بحرانهای بزرگ ظاهر میشوند (و احتمالاً تعدادشان نیز زیاد خواهد بود) و دلیل آن عدم انعطاف و ناتوانی در بروز سریع و فوری واکنش در برابر بحران است ؛ برخلاف مثلاً آمریکا که سریعاً خود را به بادِ انتقاد میگیرد ، ساختار خود را اغلب با رنج و سختی تجدید میکند و با اوضاع و احوال جدید تطبیق مییابد . زیرا هرچند انضباط آمرانه و اخلاقیات جمعی برای تشویق و بسیج افراد درجهتی معین مفید است ، ابتکار فردی ، نهادهای لیبرالی و سازمانهای دموکراتیکِ ضد قدرت برای ارزیابی جدید موقعیت ، به شیوهای نقادانه و حل بحرانهای گوناگون از آن هم مفیدتر است . آنچه این جوامع فاقد آنند : توان بررسی خطاهای خود ، روحیهی نقد ، جسارت و استقلال نهادی و فردی است که در صورت بروز بحران آنها را قادر میسازد برای از میان بردن بیماریهای اجتماع ، عمل جراحی لازم را انجام دهند .
گی سورمان دراینباره میگوید : "اگر قرار بود از میان عناصر سازندهی قدرت غرب یکی را انتخاب کنم ، توانایی نقد را برمیگزیدم . تا هنگامی که ما این توانایی را حفظ کنیم ، جوامعی که از لحاظ فرهنگی فاقد چنین توانی هستند نخواهند توانست ما را عقب بزنند . انتقاد و انتقاد از خود که مفاهیمی اروپاییاند ، به سختی در آسیا جا میافتند . تمدنهای آسیایی بهجای آنکه از گذشته بگسلند تا بتوانند نوآوری کنند ، خود را تکرار میکنند تا به کمال برسند ."
افسونزدگی جدید ( داریوش شایگان )
گی سورمان دراینباره میگوید : "اگر قرار بود از میان عناصر سازندهی قدرت غرب یکی را انتخاب کنم ، توانایی نقد را برمیگزیدم . تا هنگامی که ما این توانایی را حفظ کنیم ، جوامعی که از لحاظ فرهنگی فاقد چنین توانی هستند نخواهند توانست ما را عقب بزنند . انتقاد و انتقاد از خود که مفاهیمی اروپاییاند ، به سختی در آسیا جا میافتند . تمدنهای آسیایی بهجای آنکه از گذشته بگسلند تا بتوانند نوآوری کنند ، خود را تکرار میکنند تا به کمال برسند ."
افسونزدگی جدید ( داریوش شایگان )
- ۰۰/۰۴/۰۱