aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

ازجمله عملیات‌ِ پلیس جنوب

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸ ق.ظ
در ژوئیه ، یک اسواران از سوارنظام برمه با پشتیبانی ۱۵۰ سرباز پیاده‌ی گردان ، ۱۲۴ بلوچ و یک واحد مسلسل سنگین به یک طایفه‌ی به‌خصوص قشقایی که دردسر می‌آفرید و فهرست دزدی‌هایش طولانی بود حمله‌ور شد . جاسوسان قشقایی از خبر حمله آگاه شدند و این‌کار به آنان مهلت کافی برای سازماندهیِ دفاع از خود را داد . قشقایی‌ها قوای خود را میان اردوگاه‌های باصری‌های بیگناه (یکی از طوایف ایل خمسه) پخش کردند و سپس به قلعه‌ای بزرگ برفراز تپه عقب نشستند و از آنجا شروع به شلیک به هندی‌ها کردند . در برابر شگفتیِ قشقایی‌ها ، سربازان هندی با پاهای لاغر در صفی منظم ، به سوی آتش به‌پیشروی پرداختند و هنگامی که به‌فاصله‌ی صدمتری رسیدند ، سرنیزه‌های خود را بر سر تفنگ‌ها نصب و حمله کردند . پانصد قشقایی که هرگز با چنین حمله‌ی منظمی روبرو نشده بودند و مطمئناً انتظار چنین شجاعتی را از "هندی‌های کم‌رو" نداشتند ، به تپه‌ها گریختند و کلیه‌ی رمه‌ها و اموال دزدی خود را پشت‌سر گذاشتند . این پیروزی اساسی بود و خبر این عملیات برجسته‌ی هندیان به‌سرعت در همه‌ی روستاها و چادرهای عشایر فارس پخش شد .
از ساکنان روستاها که خرمن‌ها و رمه‌هایشان را مرتب قشقایی‌ها غارت می‌کردند ، انتظار می‌رفت از این‌کار استقبال کنند و به 'پلیس جنوب' کمک نمایند ، ولی آنها نظرشان این بود که : ژاندارم‌ها می‌آمدند و می‌رفتند ، اما دزدان همیشه با آنها بودند [!!] و اگر روستاییان با پلیس جنوب همکاری می‌کردند ، دزدان از آنان انتقام می‌گرفتند . به‌خصوص زنان ایلیاتی در پشتیبانی از مردان ، مؤثر بودند و اغلب اوقات گله‌های گوسفند و بز را در سر راه پلیس جنوب قرار می‌دادند و راه را مسدود می‌کردند .
[...]
مارلینگ افزود به‌عقیده‌ی او ناآرامی‌های جنوب ایران بیشتر به‌خاطر نفرت خَوانین محلی از دورنمای سلطه‌ی قدرتی کارآمد است که فرصت راهزنی و اخاذی را از آنان سلب کند ، و کمتر به‌خاطر نفوذ آلمانی‌ها ... ، در این‌مورد او حق داشت ، زیرا آنچه صولت‌الدوله و قشقایی‌ها می‌خواستند این بود که آنان را راحت بگذارند که زندگی خود را ازطریق باجگیری از کاروان‌های جاده‌ی بوشهر تأمین کنند . صولت نمی‌توانست درک کند چرا انگلیسی‌ها در امرِ معاش دیرینه‌ی او دخالت می‌کنند ، و ملی‌گرایی برای او چنین مفهومی داشت .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی