aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

نقش ترک‌ها و آلمان‌ها

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳ ق.ظ

ایران هیچ تمایلی به درگیر شدن در جنگی که در ۱۹۱۴ آغاز شد نداشت ، ولی از آنجایی که سه حریف اصلی آن روسیه ، هندِ انگلیس° و ترکیه‌ی عثمانی (که در آن‌زمان شامل عراق هم می‌شد) همسایه‌ی ایران بودند ، در این‌میان گرفتار شد . دولت ایران از جانب ملّیون و دموکرات‌ها تحت فشار قرار داشت که از جنگ دور بماند ، اما بی‌طرفی همواره حق انتخابِ کشورهای نیرومند بوده است ، که ایران ازجمله‌ی آن‌ها نبود . بنابراین ایرانیان منتظر ماندند تا ببینند چه می‌شود .
دولت عثمانی در ۱۹۱۳ فرماندهی ارتش خود را به ژنرال لیمان فون‌ساندرز آلمانی سپرده و او شروع به آموختن شیوه‌های نوین جنگ به افسران تُرک کرده بود . در برلین ژنرال فون‌دِر گولتز در رأس کلیه‌ی فعالیت‌ها در ایران و ترکیه قرار گرفته بود . در نوامبر آن سال کنسول آلمان در ارزروم واقع در منتهی‌الیه شرق ترکیه شروع به پخش تبلیغات جنگ‌طلبانه کرد و در ۱۹۱۴ کنسول آلمان در تبریز به مسلح کردن عشایر پرداخت . به‌محض آغاز جنگ روس‌ها وارد آذربایجان شدند و ترک‌ها را تا دریاچه‌ی وان عقب راندند . در بیشتر دوران جنگ ، شمال‌غربی ایران شاهد جلو و عقب رفتن نیروهای ترک و روس بود که گاهی حمله می‌کردند و گاهی دست به ضدحمله می‌زدند . در جنوب شرقی ایران نیز حکومت هند در نوامبر ۱۹۱۴ قوایی به بین‌النهرین فرستاد که شهر بندری بصره را تسخیر و در امتداد دجله شروع به پیشروی به‌سوی بغداد کرد .
[...]
مدت‌ها پیش از آغاز جنگ ، آلمانی‌ها در توطئه‌ای به‌منظور ایجاد شورش میان مسلمانان هند بر ضد انگلیسی‌ها ، با ترک‌ها همکاری می‌کردند و مورد پشتیبانی گروهی از دموکرات‌های تبعیدی ایرانی بودند که قصد داشتند از آلمانی‌ها به‌عنوان اهرمی برای آزادسازی کشورشان از نظارت مشترک روس و انگلیس استفاده کنند . جان بیوکان در کتاب 'دستار سبز' شرح پر هیجانی از این توطئه‌ی عظیم داده که زیاد شاخ و برگ داده شده است ، ولی پیتر هاپکرک در 'مأموریت پنهانی در شرق قسطنطنیه' داستان کامل این ماجرا را شرح داده است . برنامه این بود که یک‌گروه از جاسوسان (ویلهلم واسموس ، اسکار نیدرمایر ، اریش سوگ‌مایر ، والتر گریزینگر ، فریتس زایلر و اوتو فون‌هنتینگ) را از قسطنطنیه از طریق ایران به افغانستان بفرستند که در آنجا امیر را متقاعد کنند به سیاست قیصر بپیوندند و در میان مسلمانان هند قیامی برپا کنند که در نتیجه‌ی آن انگلیسی‌ها را از هند بیرون کنند . آلمانی‌ها به‌منظور تحت‌تأثیر قرار دادن مسلمانان ، طوماری بزرگ تهیه کرده بودند که اعلام می‌داشت قیصر آلمان تغییر مذهب داده و به اسلام گرویده (و حتی برای اجرای مناسک حج به مکه رفته است) و حاضر است آنان را در جهادی که ترک‌ها بر ضد انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند رهبری کند . مأموران مخفی انگلیس هنگامی که این سند را به‌دست آوردند ، دریافتند که طومار با خط خوش ترکی بر روی پوستی نوشته شده که متعلق به یک خوک آلمانی است ! اگر به مأموران یاد شده اجازه می‌دادند طومار به هند برسد ، قیصر و همه‌ی کارهایش مورد ریشخند قرار می‌گرفت .
[...]
واسموس که موفق‌ترین جاسوس آلمانی در ایران بود ، در میان عشایر ماورای کرانه‌ی بوشهر باقی ماند و با خَوانین متمرد تنگستانی و قشقایی ارتباط برقرار کرد . او میان عشایر و در روستاهایشان ماند و با درآمیختن فریبندگی شخصی با پخش سکه‌های طلا و تفنگ و فشنگ ، آنان را تشویق کرد علیه انگلیسی‌ها قیام کنند تا بدین‌وسیله بتوانند آزادی و شرف خود را بازپس گیرند . این نوای موسیقی به‌گوش آنان خوش آمد ، زیرا هیچ‌چیز بیش از جنگ با دورنمای غارت در پایان آن‌را دوست نمی‌داشتند .
[...]
بسیاری از مورخان ایرانی گفته‌اند که انگلیسی‌ها اوضاع را غلط ارزیابی کردند و خطر آلمان هرگز جدی نبود ، لیکن پرونده‌های وزارت خارجه و حکومت هند پر از گزارش‌هایی درباره‌ی فعالیت آلمانی‌ها در این‌دوره است .
بر اساس یکی از این گزارش‌ها که در ۱۹۱۵ نوشته شده است ، آلمان تلاش می‌کرد شورشی عمومی را در ایران ، به‌خصوص در کرمانشاه و بروجرد سازمان دهد تا بتواند همدان را که شهر مهمی در راه بغداد-تهران است تصرف کند . آنان از لرها ، کردها و برخی از خَوانین بختیاری انتظار کمک داشتند . [...] در آوریل ۱۹۱۵ ترک‌ها کرمانشاه را اشغال کردند و کنسول‌های روسیه و انگلیس را از آن شهر اخراج نمودند . جاسوسان آلمانی با پشتیبانی شمار زیادی از اسیرانِ جنگیِ اتریشی که از اسارت روس‌ها در قفقاز گریخته بودند ، شروع به تهاجم به مناطق مرکزی و جنوبی ایران کردند و ضمن پیشروی به استخدام افراد محلی پرداختند و جامعه‌ی انگلیسیان را از اصفهان ، یزد و کرمان اخراج کردند . زایلر حمله‌ای به اصفهان را ترتیب داد که طی آن کنسول انگلیس زخمی و کنسول روس کشته شد . نماینده‌ی کنسولی انگلیس در بندرلنگه و دو برادرش به‌دست جاسوسان آلمانی به‌قتل رسیدند و در بوشهر خط تلگراف تهران که در زمان جنگ ، عمده وسیله‌ی ارتباطی میان انگلیس و روسیه بود به دست دشمن افتاد ، تا زمانی که خط تلگراف جدیدی از هند به بخش شرقی ایران کشیده شود ، تنها خط ارتباط از طریق چین بود .
[...]
در شیراز کمک مالی آلمان ته کشیده بود و پشتیبانی آنان رنگ می‌باخت . ژاندارم‌ها ماه‌های متمادی مواجب دریافت نکرده و خسته شده بودند . یکی از افسران شجاع ژاندارمری به‌نام فتح‌الملک ، با پولی که اوکانر برایش فرستاده بود شهر را تسخیر کرد ، آشوبگران را زندانی و ایرانیان ، آلمانی‌ها ، سوئدی‌ها و ترک‌ها را بدون ترس در خانه‌هایشان محاصره کرد . در میان مدارک آلمانی که کشف شد ، نقاشی آبرنگی بود که یک ایرانی را با یک لاشخور به‌عنوان مادرش و یکی از سه‌حیوان خوک ، روباه و کفتار را به‌عنوان پدرش نشان می‌داد ، که نظر واقعی آلمانی‌ها نسبت به ایرانیان و آرمان‌های دموکراتیک آنان را آشکار می‌کرد .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°ازآنجا که پاکستان در آن‌دوران از هند جدا نشده بود بنابراین هند با ایران همسایه می‌شد .

  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی