aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

آلمان شرقی و آلمان غربی

چهارشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱ ق.ظ
تا پیش از ساخت دیوار برلین در سال ۱۹۶۱ نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از آلمان شرقی به آلمان غربی فرار کردند . با همه‌ی اینها سرانجام آلمان شرقی در دهه‌ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ راهبری 'معجزه‌ی اقتصادی' خویش را آغاز کرد . این معجزه اگرچه از دیدگاه گسترده همانند چیزی نبود که پیشتر در آلمان غربی روی داده بود ولی شتابی کمتر نداشت . هنگامی که اقتصاد کشورهای غیرکمونیست بر اثر بحران نفت در دهه‌ی هفتاد رو به افول نهاد آلمان شرقی به کمک نفت ارزان شوروی همچنان پویا ماند ، هرچند این کشور نیز پس از ۱۹۸۷ رو به فروپاشی نهاد . درحقیقت عدم کارآییِ اقتصاد متمرکز دولتی نبود که آلمان شرقی را در ۱۹۸۹ منفجر کرد ، بلکه آنچه مایه‌ی این پیشامد شد فساد خبرگانی بود که قانونگذاری را در کشور در دست داشتند . عامل دیگر این شکست سرخوردگی مردم بود که به محض اجازه‌ی گورباچف ، تزارِ اصلاح‌طلب کمونیست ، با اشتیاق رأی به براندازی دیوار برلین دادند و این رخداد پس از رهایی مجارستان از بند کمونیسم روی داد .
درضمن ، هر دو معجزه‌ی اقتصادی (در دو آلمان) به‌سبب بازگشت به‌خویشتن و کسب مهارت رخ داد . مردم آلمان هم از دیدگاه فنی و هم از دیدگاه سازمان‌یافتگی ، در زمانی کوتاه به سرمایه‌ی انسانی خود بازگشتند . اما آنچه مایه‌ی پیشرفت آلمان‌ها شد کاردانی و عزم ملی آنان بود . این پاسخ را باید به کسانی داد که هنوز هم با مقایسه‌ی صنایع سنگین و شمار کارگران خدماتی در آلمان به‌ویژه آلمان شرقی تردید دارند که آنها را جامعه‌ی حرفه‌ای شمارند . شکی نیست که آلمان غربی در هر زمینه از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان سر بود ؛ برخی از موارد این سنجش عبارتند از : سطح بالای زندگی مردم ، انقلاب خدماتی ، شایسته‌سالاری نسبی ، سلسله مراتب حرفه‌ای در دولت و تجارت ، حقوق زنان ، رفاه همگانی ، درک خوب از جامعه‌ی مدنی ، گسترش آموزش عالی ، تمرکز صنعت در شرکت‌های بزرگ و مشارکت ملت و دولت در پیشبرد اقتصاد جهانی . درعوض آلمان شرقی با داشتن شمار فراوانی نیروی کار هنوز در پیچ و خم جامعه‌ی کشاورزی و صنایع کهن ، دست و پا می‌زد هرچند ایدئولوژی حاکم این کارگران را کارمند می‌شمرد . به‌جز این کاستی از دیدگاه سلسله‌مراتب شایستگی (به ادعای حکومت) و حقوق ، شغل و آزادی زنان آلمان شرقی از آلمان غربی بسیار پیشروتر بود . هر دو جامعه بر اثر جنگ از هم پاشیده شده و نیاز به بازسازی داشتند . پس از جنگ ، اقتصاد متمرکز (دولتی) آلمان شرقی و بازار آزاد آلمان غربی محیط کارِ همه‌ی مؤسسات پیشین را دگرگون کرد ، به‌این‌ترتیب دو جامعه‌ی متفاوت به‌وجود آمد .
انقلاب سوم ( هارولد پرکینز )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی