aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

فرانسه

سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۰ ق.ظ
همانگونه که دیدیم از پی جنگ دوم جهانی بوروکرات‌های دولتی و دانش‌آموختگان 'مدرسه‌ی بزرگان' با کامیابی توانستند مدیریت صنایع ملی شده و نیز شرکت‌های خصوصی را تیول خویش کنند . بوروکراسی فرانسوی نه مانند آمریکایی‌ها دولت را از راه درهای چرخان به‌سوی تجارت بزرگ کشانده و نه همچون انگلیس زمان تاچر به استخدام مدیران همفکر پرداخته است . راهی که فرانسه در پیش گرفته نمودی از یکی‌سازی تجارت‌های بزرگ تحت پرچم نخبگیِ یک‌پارچه است . این که دولت در صنعت درگیر می‌شود با سنت فرانسوی‌ها نیز همخوانی دارد و ریشه‌ی آن به زمان کلبرت در عصر لوئی چهاردهم برمی‌گردد . این یکپارچگی به‌گونه‌ای طبیعی و همگام با برنامه‌ی ملی‌سازی پس از جنگ آغاز شد ؛ یعنی هنگامی که ۹۰٪ بانک‌ها و شمار زیادی از شرکت‌های صنعتی مانند رنو ، اف‌اکویتن ، پاریباس و شرکت سرمایه‌گذاری کانال سوئز همه ملی اعلام شدند . دلیل این ملی‌سازی برای برخی از شرکت‌ها همکاری با نازی‌های اشغالگر ، ولی دلیل بزرگ‌تر آن مهار اقتصاد به شکل متمرکز برای بازسازی فرانسه بود . اقتصادِ مرکب (تلفیقی از اقتصاد خصوصی و دولتی) برای فرانسه پدیده‌ای طبیعی است . متخصصان تجارت بین‌الملل نیز گوشزد کرده‌اند که در فرانسه دولت معمولاً وارد سازماندهی‌ها و مهار تجارت می‌شود . مشارکت آشکار در تلاش‌های اقتصادی و پدید آوردن اقتصاد اجتماعی مرکب از درگیری‌های اصلی دولت فرانسه است .
[...]
در بازرگانی فرانسه همچون سامانه‌ی اداری آن ، فرهنگ پدرسالاری و احساس غرور در برابر کار برای ملت وجود دارد . البته این به‌آن معنا نیست که نخبگان مدیریت ، همچون دیگرانی که مهار جریان درآمد را در دست دارند به فکر خویش نباشند ، اگر چنین بپنداریم وارد گودال آشیل شده و آنگاه دربرابر پرسش در مورد فساد جامعه‌های فراصنعتی درمی‌مانیم .
[...]
بدترین اثر شایسته‌سالاری غیرطبیعی [نخبه‌گرایی رانتی (؟)] حتی اگر بهره‌کشی و آزمندی را جزو آن ندانیم ، تمایل به بی‌آبرو کردن خویش و جامعه‌ی خویش است . اگر این نوع شایسته‌سالاری قدرت زیاد بگیرد و منابعی هم در اختیار داشته باشد نه‌تنها خطر افزایش ناخشنودی اجتماعی ، بزهکاری و هرج و مرج را دارد بلکه بسیاری از مردم را هم از خرید تولیدات خودشان ناتوان می‌سازد .
به‌این‌ترتیب اقتصاد از درون می‌پوسد و نخبگان را هم به زیر آوار می‌برد . فرانسه البته برخلاف ایتالیا و انگلیس هنوز در این سراشیبی لغزنده چندان پیش نرفته و در مقایسه با شوروی و اقمار اروپای شرقیِ آن ، که خود مایه‌ی نابودی خویش شدند ، هنوز راه برگشت دارد . آنچه فرانسه را از این لغزشگاه‌ها تا اندازه‌ای در امان نگاه‌داشته است ایدوئولوژی بحث و اندیشه ، و مسئولیت در برابر 'ملت' است ، ... .
انقلاب سوم ( هارولد پرکینز )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی