aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

فردگرایی و نظریه‌ی بقای برتر

يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۷ ق.ظ
این درست است که برخی طرفداران ویکتوریا بسیار به فردگرایی باور دارند . یکی از آنها هربرت اسپنسر نویسنده‌ی کتاب 'انسان علیه دولت' (۱۸۸۴) است که اندیشه‌ی داروین‌گرایی اجتماعی و بقای مناسب‌ترین نوع را ابداع کرد . این اندیشه می‌گوید : "کارگران بیمار ، بیوه‌های فقیر و بچه‌های یتیم باید رها شوند تا برای مرگ و زندگی ، آن هم به‌خاطر انسانیت جهان‌گرا بجنگند ‌." پیروان او (هرج و مرج‌طلبان مطلق فلسفی) مانند وردزورت دنیس و تورپ دبلیو. اچ. مالوک ، در مجمع دفاع از آزادی و ثروت به این باور عمل کردند . اما آنان حتی از سوی اتحادیه‌های ضدسوسیالیست محافظه‌کار نیز در سال‌ِ ۱۹۹۱ ، به‌عنوان یک‌گروه واکنشی که جز روش منفی چیزی ندارد مردود شمرده شدند . نظریه‌ی بقای شایسته‌ترینِ 'اسپنسر' به‌دست روشن‌فکرترین پیروانش کارل پیرسون و بنجامین کید دگرگون شد . در باور آن‌ها جنگ و کشمکش برای بقا نه میان افراد بلکه میان ملت‌ها بوده است . بنابراین سنجه‌های رفاه‌اجتماعی ، برای تولید و پدید آمدن کارگرانِ کارآمد و سربازان شایسته در رقابت‌های بین‌المللی قرن بیستم ضروری به‌نظر می‌رسید . اسپنسرگرایان ، پیشروان راستین بازار‌ آزاد بودند ؛ اما در پایان حتی خودشان نمی‌توانستند با مفاهیم صددرصد ویرانگر نظریه‌شان سازش داشته باشند .
[...]
خصوصی کردن اخلاق تهدیدی برای همبستگی اجتماعی است . چون در آن هنگام جامعه همانند شماری فراوان اتم‌های جدا از هم نابود خواهد شد . ما یورش نیرومند ایدوئولوژی را بر ارزش خیرات‌عمومی در دهه‌ی هشتاد ، به‌همراه تأیید ارزش‌های شخصی و گزینش‌های فردی دیده‌ایم .
این اعلام جرمی بر ضد طرفداران بازار آزاد است . آنها مایلند همبستگی و پیوستگی اجتماعی را قربانی این نظریه کنند که هرکس فردی جداگانه است و با انگیزه‌ها و علائق فردی و خواسته‌های شخصی خود زندگی می‌کند . هنگامی که رفتار مردم با پیش‌بینی آنها جور درنیاید شگفت‌زده می‌شوند . درعوض مردم خواستار رفتاری میانه هستند که در آن جامعه همانند یک شرکت‌بیمه‌ی بزرگ و دوجانبه است و ما هم یکی از اعضاء هستیم . باور آنها خام و دارای کاستی بود که با بدترین و خوخواهانه‌ترین خوی بشری آمیخته است . آنگاه که مردم برای نیل به هدف همکاری نکنند حیران می‌مانند . همکاری با میل و رغبت ، پیش‌نیاز رشد اقتصادی است . سامانه‌ای که با ترس و نظم ، به‌جای خشنودی و تفاهم دوجانبه کار می‌کند محکوم به ایستایی و ناامیدی است . این استدلال بیشتر از کارشکنی کارگران بریتانیایی در شکست اقتصادی این کشور نقش دارد . چراکه کارشکنی کارگران تنها واکنشی ساده از فلسفه‌ی خودپرستی سردمداران جامعه است .
انقلاب سوم ( هارولد پرکینز )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی