aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

اشک ششم

سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۴ ق.ظ
اشک ششم (مهرداد اول) پس از برادرش به‌تخت نشست (۱۷۴ ق.م) وی بانی عظمت دولت پارت است و در مدت ۳۷ سال سلطنت خود پارت کوچک را مبدل به‌دولتی بزرگ کرد . چنانکه مورخان او را داریوش سلسله‌ی اشکانی دانسته‌اند . در این زمان دولت سلوکی بواسطه‌ی جنگ با رومیان ، مصریان و یهودیان به‌ناتوانی گراییده بود . مهرداد هنگامیکه اوکراتید پادشاه باختر مشغول تسخیر پنجابِ هند بود و درآن میان به‌دست پسرش کشته شد ، از موقعیت استفاده کرد و به باختر لشکر کشید و قسمت غربی آن کشور را ضمیمه‌ی پارت کرد . بعضی نوشته‌اند که همه‌ی باختر را به‌تصرف درآورد .
چندسال پس از تصرف باختر ، هنگامی که آنتیوخوس پنجم (کودکی بین ۹ تا ۱۴ ساله) پادشاه سلوکی در ماد بود ، به مادِ بزرگ حمله برد و آن ایالت را ضمیمه‌ی پارت کرد . سپس به‌طرف باختر رفته و از آنجا به‌هند درآمد و تا رود هیداسپ ، جیلم امروز در پنجاب براند .
بعضی مورخان نوشته‌اند که چون دولت یونانی و باختری تا ۱۲۶ ق.م در دره‌ی کابل وجود داشت ، باید حدود متصرفات مهرداد را تا کوه‌های پاراپامیزاد (شمال افغانستان) دانست . بزرگ شدن پارت ، دولت سلوکی را به‌وحشت انداخت . دمتریوس دوم (نیکاتور) پادشاه سلوکی ، به‌مقابل مهرداد شتافت ، پارسی‌ها و باختری‌ها نیز به‌یاری دمتریوس برضد پارت سر به شورش برداشتند ؛ مهرداد چون دشمن را نیرومند یافت به بهانه‌ی عقد صلح دمتریوس را به‌اردوی خویش آورده گرفتار کرد ، ولی با او بسیار خوب رفتار کرد ، حتی دخترش رچ‌گونه را به‌زنی به او داد ، ولی در این میان به بستر بیماری افتاد و درگذشت (۱۳۶ ق.م) ازجمله کارهای مهرداد تنبیه مردم خوزستان بود ، وی به تقلید از پیشینیان خود آنتیوخوس سوم و چهارم ، دو معبد عظیم و پرمایه آتنا و آرتمیس را که محتملاً معابد مقدس آناهیتا (ناهید) بوده است غارت کرد ؛ و غنیمتی عظیم نصیب او شد .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی