aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

خاندان اشکانی

دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ق.ظ
این عنوان از نام ارشک بنیادگذار آن خاندان گرفته شده است . نخست آنان را در انتساب به ارشک سردودمان آن خاندان 'ارشکانی' می‌گفتند ، بعدها تبدیل به اشکانی شده است . برخی گفته‌اند که چون جایگاه اشکانیان در آساک بود از این‌جهت آن‌ خانواده را اشکانی خواندند ولی این قول ضعیف به‌نظر می‌رسد .
اشک اول (ارشک) بنابه‌روایت استرابون مردی سکایی از تیره‌ی پارتی بود و در دره‌های [مجاور] رود اترک می‌زیست . چون شنید که دیودتوس در باختر سربرداشته و دعوی استقلال کرده است ، او نیز به پارت آمد و از فرمان سلوکی‌ها سرپیچید و خود را شاه خواند و سلسله‌ی اشکانی را تشکیل داد (۲۵۰ ق.م) پس از آن روی به‌ باختر آورد و با آن دولت که تازه مستقل شده بود به جنگ پرداخت و در آن میان کشته شد . (۲۴۷ ق.م)
ارشک نیای پادشاهان اشکانی است و مورد ستایش ایشان بود . او را به لقب یونانی اِپی‌فانس می‌خواندند که به زبان یونانی به‌معنی نامدار و سرافراز است ، و نام او را در آغاز اسم خود برای احترام می‌افزودند .
اشک دوم (تیرداد اول) پس از برادر شاه شد . وی ۳۷ سال پادشاهی کرد و وضع خود را در برابر سلوکیان و باختریان استوار ساخت و پایتخت خود را از آساک به شهر هِکاتُم‌پیلُس (صددروازه) انتقال داد و خود را شاه بزرگ خواند . پارت‌ها سال ۲۴۸ ق.م را که سال به‌شاهی نشستن او است مبدأ تاریخ خود قرار دادند .
اشکانیان برای اینکه خاندان خود را محبوب مردم ایران سازند ، خود را از نسل هخامنشیان می‌شمردند و می‌گفتند فری‌یاپیت Phriapites پدر اشک و تیرداد ، پسر اردشیر دوم هخامنشی بوده است . تیرداد با پادشاه سلوکی ، سلوکوس کالی نیکوس جنگ کرد و او را شکست داد پس از آن شهری به‌نام 'دارا' که در نزدیک ابیورد کنونی است به‌ساخت ، وی در پیری (۲۱۴ ق.م) درگذشت .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی