aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

پارت‌ها

يكشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۸ ق.ظ
هنوز دو سه سال از تأسیس دولت باختر توسط دیودوتوس نگذشته بود که عصیان دیگری علیه پادشاهان سلوکی در همان شرق ایران روی داد ، و دولت دیگری توسط قومی ایرانی به‌نام پارت در خراسان تأسیس گشت . این قوم هیچگاه تحت متابعت سلوکی‌ها قرار نگرفته بود . این مردم به‌صورت چادرنشین و آزادانه در شرق ایران زندگی می‌کردند . آنان از قبیله‌ی پرنی Parni که تیره‌ای از قوم داهه بودند به‌شمار می‌رفتند . داهه مجموعه‌ای از قبایل سکایی بود که به‌صورت چادرنشین در استپ‌های میان گرگان و دریای آرال زندگی می‌کردند .
استرابون می‌نویسد که مردم داهه در آغاز در کنار دریای آزف کنونی مسکن داشتند ، سپس از آنجا کوچیده به‌سوی خوارزم رفته ، در همسایگی گرگان مسکن گزیدند . سپس به خراسان کنونی مهاجرت کردند .
پارت‌ها سوارکارانی بودند که خوشبختی بزرگ آنان ، بنابه نوشته‌های مورخان قدیم ، مرگ در جنگ بود ؛ مرگ طبیعی را مرگی شرم‌آور می‌شمردند . نامی که پارتیان بر خود می‌دادند معلوم نیست . اصطلاح پارت که در منابع غربی شناخته شده شاید مترادف پرثوه Parthava است که در کتیبه‌ی داریوش هم یاد شده است ؛ و بعدها به پهلو تبدیل شده است . بعضی از ایران‌شناسان این کلمه را به معنی "جنگاور و سوار" گرفته‌اند ، و این عنوان از طرف اقوام یکجانشین به تمامی اقوام چادرنشین و سوارکار که پیوسته به شرق ایران هجوم می‌آوردند اطلاق می‌شده ؛ سپس بر یکی از ایلات سرحدی شرق شاهنشاهی ایران اطلاق گردیده . می‌توان این نفوذ پرنی را در سرزمین ایران ، پیش‌درآمد جنبش بزرگ تیره‌های سکایی که هجوم آنان یکصدسال پس از آن ایران شرقی را زیر و رو کرد و به حکومت بلخ پایان داد دانست . پارت‌ها در اوایل نیمه‌ی دوم پیش از میلاد سرزمین پارت را از چنگ حکومت یونانی درآوردند .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی