aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

طخارها

جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ق.ظ
طخارها قومی از سکاها بودند که در آنطرف سند که اکنون آن صفحه را فرغانه گویند زندگی می‌کردند . در قرون اول اسلامی اعراب از این قوم نام می‌برند . بطلمیوس جغرافی‌دان قدیم از قوم تاگؤرا نام می‌برد و اسناد چینی از این قوم به‌نام توگارا نام می‌برند . یک مسافر چینی به‌نام چانک‌کی‌ین که در حدود ۱۲۰ ق.م به این نواحی از طرف فغفور چین مأموریتی یافته بوده است ، اطلاعات مفیدی از این قوم و پارت‌ها (خراسانی‌ها) و باختری‌ها می‌دهد .
باری چنانکه در پیش گفتیم یوئه‌چی‌ها° طخاری‌ها را به حرکت آوردند [کوچاندند] و طخاری‌ها بر سر باختری‌ها ریختند . چنین به نظر می‌رسد که جنگ ایران و توران که در داستان‌های ما به‌زمان کیانیان نسبت داده شده ، همین جنگ‌ها بوده است ، جنگ‌هایی که پارت‌ها و باختری‌ها با اقوام سکه‌ها یا به‌قول ایرانیان با اقوام تورانی کرده‌اند ، و یک چیز هم که این نظر را تأیید می‌کند آن است که مردان و دلیران این داستان‌ها را پهلوان می‌نامند ؛ و حالا برای ما روشن است که پهلوان یعنی منسوب به پارت ، زیرا کلمه‌ی پارت همان پرتو و پلهواو ، پهلو می‌باشد . الف و نون علامت نسبت است نه علامت صیغه‌ی جمع ، بنابراین معنی پهلوان یعنی کسی که منسوب به پارت‌ها و پهلوها باشد .
باری چون ایرانی‌ها بیشتر با طخاری‌ها سر و کار داشتند و آنان آریایی‌های سکایی بودند ، پس می‌توان گفت که ایرانی‌ها با تورانیان غیرآلتایی در زد و خورد بوده‌اند و آنها به باختر ریخته‌اند . اما طخاری‌ها از نژاد زردپوست نبوده‌اند ، زیرا اولاً از زبان آنان این نکته مسلم است و دیگر چند سال قبل در تورفان که از بلاد غربی چین است ، آثاری خطی به‌دست آمد و سه زبان در این کتاب‌ها یافتند ؛ یکی از آن‌ها طخاری است ، و این زبان هم به زبان‌های ایران شمالی نزدیک است . باری اراضی حوزه‌ی علیای رود جیحون به‌نام قوم طخار معروف به طخارستان (تخارستان) شد .
برخی معتقدند که طخاری‌ها از اختلاط یوئه‌چی‌ها و سکاها هستند و سکاهایی که در سیستان یا سکستان [این نام از نام قوم سکا گرفته شده ، یعنی محل زندگی سکاها] ساکن شدند به‌علت اینکه نام سکایی را حفظ کرده‌اند از سکایی‌های خالص می‌باشند .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )

°مغول‌ها که از چین به‌طرف شمال رانده شده بودند در ۲۱۴ ق.م به سه قلمرو بزرگ که هرکدام را خانی اداره می‌کرد تقسیم شدند : ۱. در مشرقِ مغولستان دون‌خو ۲. در مغولستان میانه هون‌نو که از همه بزرگ‌تر بود ؛ هون‌نو را اکنون هون گویند ۳. در مغرب ، یوئه‌چژی (یوئه‌چی) .
چون پس از ساخته شدن دیوار چین مغول‌ها نمی‌توانستند به‌آسانی در چین بتازند ، خانِ هون‌نو در ۲۰۹-۱۷۴ ق.م ، خانِ دون‌خو را مطیع کرده و یوئه‌چی‌ها را پراکنده ساخت و تمامی مغولستان را تحت حکمرانی خود درآورد و دولت هون را که از منچورستان تا استپ‌های قرقیز و از دیوار بزرگ چین تا سرحد کنونی روسیه امتداد یافت تأسیس کرد .
یوئه‌چی‌ها بر اثر فشار هون‌ها مساکن خود را از دست داده مجبور گشتند که جلای وطن کنند و زمین‌های تازه‌ای برای خود بیابند ، بنابراین به دو قسمت تقسیم شده ، قسمت بزرگ‌تر به‌طرف جنوب‌غربی رفت و به‌نوبت خود بر مردمی فشار وارد آورد که در آسیای میانه در هر دو طرف رود سیحون و جیحون سکنی داشتند . این مردمان همان سکاها بودند که آن اقوام را به نام ماساژت‌ها ، داهی‌ها ، طخاری‌ها و آسیانی‌ها نیز شناخته‌اند .
به‌هرحال یوئه‌چی‌ها بر سر این مردمان ریخته و آنان را از مساکن‌شان بیرون کردند ، چنانکه طایفه‌ی سکایی‌ها بر اثر این فشار مجبور شدند اراضی تازه‌ای به‌دست آورند . بنابراین نهضت مردمان سکایی شروع شد و سکایی‌ها و یوئه‌چی‌ها مخلوط با هم ، بایکدیگر به پارت و باختر فشار آوردند .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی