aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

باختر

پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۳۹ ق.ظ
کشور باختر از شمال محدود می‌شد به رودِ اکسوس یا جیحون ، از جنوب به کوه‌های هندوکش و از مشرق به ترکستانِ چین ، از مغرب به خراسان کنونی . این کشور اکنون ترکستان و افغانستان نامیده می‌شود و یکی از بهترین و زرخیزترین کشورهای ایران‌شهر شمرده می‌شده است . در اوستا از این ناحیه به "باخذم ساریرام" یعنی بلخ زیبا یاد شده ؛ در این سرزمین بود که زرتشت کیش مزدیسنا را رواج داد و شاهان داستانی چون : کیقباد ، کیکاووس ، کیخسرو ، لهراسب و گشتاسب در این شهر می‌زیسته‌اند .
در زمان هخامنشیان کوروش کبیر این ایالت را به پسرش بردیا سپرد و او مدت‌ها در آن سرزمین فرمان‌روا بود . پس از کشته شدن بردیا به‌دست برادرش کمبوجیه ، گئوماتای مغ در آن ایالت به‌تخت سلطنت نشست و پس از کشته شدن او به‌دست داریوش ، پدر داریوش ویشتاسب بر آنجا فرمان‌روا گشت . در زمان خشایارشا پسرش ویشتاسب حاکم آنجا شد و پس از وی سغدیانوس پسر اردشیر حاکم شد و چون وی به‌فرمان اسکندر کشته شد ، چندی عموزاده‌ی دیگر داریوش در آنجا حاکم گشت .
اسکندر پس از غلبه بر باختر آن کشور را قتل‌عام کرد . حتی به‌ یونانیانی که از زمان خشایارشا در آنجا به‌سر می‌بردند ابقاء نکرد . اسکندر برای مطیع نگه‌داشتن مردم آنجا چندین آبادی و لشکرگاه از یونانی‌ها و مقدونی‌ها تشکیل داد ، در اندک زمانی در باختر نژادی نیمه ایرانی نیمه یونانی پدید آمد . در اینجا اسکندر از رسم باختریان درباره‌ی اموات خود متنفر شد ؛ زیرا باختری‌ها مانند اغلب زرتشتی‌های خالص جسد مردگان خود را می‌گذاشتند که خوراک جانوران ، سگان و درندگان گردد . اسکندر گفت که مردگان را به‌سگان ندهند و دخمه‌ها را ویران و آتشکده‌ها را منهدم ساخت .
در اینجا باختری‌های زرتشتی در دین خالص‌تر از سایر اقوام ایرانی بودند زیرا از اقوام سامیِ بابل و آسور دور می‌زیستند . از سرداران اسکندر که در زمان او حاکم باختر شد آمینتاس مقدونی بود و پس از او تیریاسب ایرانی منصوب گردید .
باری قریب ۳۰ هزار یونانی و مقدونی که در زمان اسکندر به‌خدمات لشکری مشغول بودند ، در این ولایات ساکن شده و با بومیان اختلاط و امتزاج کردند و در اخلاق و آداب و مذهب نیمه ایرانی شدند ؛ ولی زبان رسمی آنجا یونانی گشت .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی