aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

خاندان موریا

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۳۵ ق.ظ
چنانکه می‌دانیم افغانستان ، بلوچستان ، پنجاب و سند در زمان پادشاهی هخامنشی تحت نفوذ و سلطه‌ی ایران بودند . زمان اسکندر و پس از او حکومت آن نواحی به‌دست حکام یونانی و هندی اداره می‌شد که از طرف اسکندر به‌فرمان‌روایی آن نواحی گماشته شده بودند . پس از اسکندر اختلافاتی بین فرمان‌روایان این نواحی پیدا شد و اختلالاتی در وضع حکومت آنجا پدید آمد و امور آن‌نواحی به هرج و مرج روی نهاد .
در این گیر و دار چندره‌گوپتا نامی ، هندی ظهور کرد و چون از خاندان موریا بود مؤسس سلسله‌ی پادشاهانی در پنجاب ، سند و افغانستان جنوبی گردید و چون این سلسله باعث بودایی شدن شرق ایران شده‌ لذا تاریخ این سلسله بیشتر از نظر نفوذ دین بودا در ایران باستان قابل ملاحظه است .
[...]
آشوکا پسر بندوسارا ۲۷۳-۲۳۲ ق.م بزرگ‌ترین پادشاه دودمان موریا است و از بزرگ‌ترین پادشاهان هند به‌شمار می‌رود . قلمرو او از بنگال تا جنوب افغانستان و حوزه‌ی ارغنداب بود [...] افسانه‌ها آشوکا را در جوانی برهمنی زشتخوی و ستمگر توصیف کرده‌اند . بالأخره وی پادشاهی دادگر شده و در ۲۶۰ ق.م به‌دین بودایی درآمده ، از این‌به‌بعد دوره‌ی پادشاهی او سراسر زمان امن و آرامش است . وی از این زمان یک بودایی متدین و نیکوکار گردید که آئین بودا را چه در هند و چه در بیرون کشور انتشار داد .
آشوکا در حمایت از دین بودا مانند گشتاسب در دین زرتشت است . وی مبلغینی برای تبلیغ این آیین به‌خارج از هند ، مانند افغانستان و خراسان فرستاد ، وی در فرمان‌های سنگ‌نبشته‌ی خود که ۱۴ ستون از آنها تاکنون کشف شده است ، مردمان را به پیروی از اصول مذهب بودا دعوت کرده ، آنان را به ترحم به‌یکدیگر و شفقت بر حیوانات تبلیغ می‌نمود . وی پس از پذیرفتن دین بودا حکم یک راهب و فیلسوف را پیدا کرده بود که در اطراف دارمه Darma یعنی قوانین و اصول دین بودا تحقیق و بحث می‌کرد .
قلمرو دولت موریا در زمان آشوکا از دو نوع خاک و سرزمین تشکیل می‌یافت . یکی از سرزمین‌های هند و دیگر مشرق ایران که بلوچستان و افغانستان فعلی را تشکیل می‌داد . پس از آشوکا پادشاهان نامداری روی کار نیامدند ، از آن‌پس دولت موریا رو به انحطاط می‌گذارد و نفوذ ایشان از جنوب شرقی ایران و افغانستان کاسته شد .
آخرین امیرِ گمارده شده از طرف دولت موریا در افغانستان سوفاگازنوس نام داشت که معاصر ایوتیدموس° پادشاه باختر بود که در کابل حکومت می‌کرد . شاه باختر به‌طرف جنوب هندوکش لشکر کشید و به نفوذ و آمریت سلاطین موریا در شرق ایران خاتمه داد و افغانستان را ضمیمه‌ی دولت باختر کرد . (۲۲۰ ق.م)
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )

°ایوتیدموس پادشاهی کاردان و جهاندار بود ، در زمان او کشور باختر به ترقیات بزرگی نائل آمد . وی پس از برکندن نفوذ خاندان موریا به‌طرف شمال‌شرقی متوجه شد و اقوام آن نواحی ازجمله تخارها ، مردمان ختن و فلات پامیر را زیر اطاعت و نفوذ باختر آورد . از ختن مقدار زیادی نیکل آورد و بر آن سکه زد ، معلوم می‌شود تا این‌زمان باختریها این فلز را نمی‌شناخته‌اند . در قسمت غرب با پارتیها همسایه بود و بین ایشان گاهی زد و خوردهایی روی می‌داد .
استرابون می‌نویسد که باختر هزار شهر داشت . در این‌زمان بین باختر ، چین و هندوستان راه‌های تجارتی باز شد ، از چین به باختر ابریشم و نیکل حمل می‌شد . راولنسون می‌نویسد به‌قرارِ شش کتیبه که به رسم‌الخط خروشتی یافت شده ، هنرپیشگانِ یونانی و باختری در عصر سلطنت پادشاهان باختری برای کار به هندوستان می‌رفته‌اند و آثار هنری آنان تأثیر بسیاری در هند داشت . نیز ادویه‌ی هندی از راه درّه‌ی کابل به‌جانب بلخ برای تجارت حمل می‌شد .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی