aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

پایان کار سلوکی‌ها

دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۰۸ ق.ظ
پس از شکست از رومی‌ها° سلوکی‌ها یکباره روی به ناتوانی گذاردند . در مشرق دولت پارت و باختر به‌کلی دست سلوکی‌ها را از شرق ایران کوتاه کرد ، رقابت با بطلمیوس‌های مصر و جنگ‌های پی‌درپی با آنان قوای سلوکی‌ها را تحلیل برد . یکی از علل ضعف سلوکی‌ها دشمنی با یهودیان بود ؛ جهتش آن بود که سلوکی‌ها فرهنگ یونانی را در آسیا رواج می‌دادند و یهودیان حاضر نبودند سُنن ملی خود را از دست داده از این جریان پیروی کنند . تا در زمان تیتوس امپراطور روم (۸۱-۷۹ ق.م) به‌ویرانی بیت‌المقدس و کشتار یهود انجامید .
از سال ۱۴۵ ق.م اختلافات شدیدی در دودمان سلوکی افتاد ، تا کار به‌جایی رسید که سوریه که باقی‌مانده‌ی کشور سلوکی بود به دو قسمت تقسیم شد . در سوریه‌ی علیا یک پادشاه سلوکی (آنتیوخوس نهم) و در سله سوریه پادشاهی دیگر از همان خانواده (آنتیوخوس هشتم) سلطنت می‌کرد ، پس از مرگ آنتیوخوس سیزدهم ، پومیه سردار رومی سوریه را گرفت و آن‌را ایالتی از روم کرد .
بنابر آنچه گذشت دولت سلوکی به دست سلوکوس نیکاتور در ۲۱۲ ق.م بنیاد گذارده شد و در ۶۴ ق.م منقرض شد . دوران حکومت آن سلسله ۱۴۸ سال بود .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )

°آنتیوخوس سوم یا بزرگ در پیِ جنگی سله‌ سوریه را از مصریان گرفت ؛ در این‌هنگام رومیان که تازه پایشان به مشرق باز شده بود به بهانه‌ی حمایت از مصر ، با سلوکی‌ها از درِ جنگ درآمدند و در ماگنزی در آسیای صغیر ، سلوکی‌ها را شکست سختی دادند (۱۹۰ ق.م) و بدین‌ترتیب آسیای صغیر به‌دست رومیان افتاد .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی