aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

ورود اسکندر به بابل

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۹ ق.ظ
مردم بابل برای تماشای سپاه اسکندر بر سرِ دیوارها گرد آمده بودند . زیبایی شهر بابل مورد توجه اسکندر قرار گرفت . وی مانند کوروش بزرگ به معبد بل‌مردوک خدای بزرگ بابلی‌ها که اساهیل نام داشت رفت و دست آن بت را گرفت ، و فرمان داد معابدی را که در زمان خشایارشا ویران کرده بودند تعمیر نمایند .
به‌قول کنت کورث این شهر از نظر انضباط نظامی برای مقدونی‌ها مضر بود ، زیرا اخلاق بابلی‌ها به‌قدری فاسد بود که از هیچ‌چیز برای تحریک شهوات نفسانی دریغ نمی‌کردند ؛ مردان بابلی در ازای وجهی که به آنان داده می‌شد آشکارا زنان و دختران‌شان را به‌فحشاء تشویق می‌کردند ، و در مجالس بزم ، شراب زیاد می‌خوردند و در حالت مستی مرتکب اعمال وقیحانه می‌شدند ، حتی زنان و دختران خانواده‌های ممتاز بی‌عفتی را جزء شرایط ادب و به‌اصطلاح جزو تمدن می‌دانستند . قشون مقدونیه سی‌وچهار روز در چنین شهر فاسدی ماند و بسیار سست گردید . ولی در این اثناء قشون تازه‌نفسی از اروپا رسید که مایه‌ی امیدواری اسکندر شد . در بابل اسکندر ماده‌ی سوزنده‌ای که دارای نفت بود مشاهده کرد و برای تماشا آن‌را آتش زد . پلوتارک گوید که قعر زمین‌های بابل پر از این آتش است .
اسکندر پس از بابل به شوش رفت و والی آن به‌نام ابولت پسرش را به استقبال او فرستاد ، در شوش اسکندر خزانه‌ی داریوش را تصرف کرد . به‌قول دیودور آن چهل‌هزار تالان شمش طلا و نقره بود . [...] در شوش اسکندر خواست برتخت شاهنشاهان ایران بنشیند و چون قامت او کوتاه بود و پله‌های تخت بلند ، پاهایش بر پله‌ی آخری نمی‌رسید ، یکی از پیشخدمتان اسکندر دویده میزی آورد تا پای اسکندر روی آن قرار گیرد .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی